E-kirja
Timo Leppänen

Merkilliset nimet - Tarinoita yritysten ja tuotteiden nimistä

5
Keskiarvo: 5 (1 ääni)
 
 

Miksi Lumene on Lumene? Mistä Ikea tulee? Miksi Posti muutti nimensä Itellaksi ja takaisin Postiksi?

Tutut kaupalliset nimet ylittävät uutiskynnyksen ja herättävät tunteita varsinkin vaihtuessaan. Moni muistaa Merita Pankin lanseerauksen ja Telen muuttumisen Soneraksi – Postin Itella-kaudesta puhumattakaan.

Merkilliset nimet kokoaa yhteen yli sata tarinaa suomalaisille tuttujen yritysten ja tuotteiden nimistä. Osa nimistä on syntynyt sattumalta, osa tarkan analyysin tuloksena. Tässä kirjassa ääneen pääsevät nimien keksijät, jotka kertovat mistä nimet ovat tulleet, mitä ne tarkoittavat ja miten lukuisten nimi-ideoiden joukosta valittiin se oikea.

Nimet ovat konkreettinen tapa, jolla yritykset erottuvat kilpailijoistaan. Toiminimet ja tavaramerkit ovat yritysten omaisuutta, joiden oikeuksista taistellaan välillä oikeussaleissa. Kirja kertoo, miten esimerkiksi Stockmann reagoi halpakauppaketju Tokmannin nimeen ja mikä Ingmanin levite sai Valion aloittamaan viisivuotisen oikeuskiistan.

Timo Leppänen (s. 1979) on valmistunut Taideteollisesta korkeakoulusta taiteen maisteriksi ja työskennellyt muun muassa mainostoimisto Bob Helsingissä ja Taivas-konsernissa.

Hyvä yritysnimi voi syntyä vahingossa – ja huono pitkällisen harkinnan jälkeen

ABC-ketjun nimi syntyi yllättävällä tavalla – johtajan tokaisu johti logoon, jonka tuntevat nyt kaikki suomalaiset
Tiedostomuoto: E-kirja (EPUB, vesileimattu)
Kategoriat: Tietokirjat / Harrastukset, kulttuuri ja taide, Tietokirjat / Historia ja elämäkerrat, Tietokirjat / Tiede ja yleistieto, Tietokirjat / Yhteiskunta, politiikka, Tietokirjat / Yritykset ja talous
Kirjailija: Timo Leppänen
Kustantaja: SKS
E-kirjan julkaisuvuosi: 2016
Sivumäärä: 407
ISBN: 9789522228284