image1

VETOVOIMA

image1

TALENTUM, HELSINKI 2012

SISÄLTÖ

LUKIJALLE

1 Vetovoimainen yritys

MIKSI TEHDÄ TYÖTÄ?

ORGANISAATIO OSAAJAMARKKINOILLA

2 Strateginen humanismi

JOHDA IHMISTÄ

INVESTOI HUMANISMIIN

HENKILÖKUNTA ENSIN

HelsinkiMissio: Hyvyyden kansanliike luottaa ihmisiin

ARVOT OHJAAVAT YHTEISÖÄ

HYVÄLLE TYÖLLE PARASTA TUKEA

TYÖLLE SUUREMPI TARKOITUS

3 Työn tarkoitus

JOHTAVA IDEA

USKO TULEVAISUUTEEN

YHTEINEN TAVOITE

OP-Pohjola: Yli sata vuotta yhteisellä asialla

PERUSTEHTÄVÄ LÄHTEE OSUUSTOIMINNASTA

PANKKI VAIKUTTAA PAIKALLISYHTEISÖSSÄÄN

RYHMÄN RAKENNE EDISTÄÄ STRATEGIAAN SITOUTUMISTA

4 Merkitysjohtajat

SEMIOTIIKKAA LIIKKEENJOHTAJILLE

KITEYTTÄMISESTÄ MENESTYSTEKIJÄ

STRATEGISET TULKINNAT

Stockmann: Selkeys johtamisen kulmakivenä

ASIAKASLÄHTÖISYYS JOHTOTÄHDEKSI

PEREHDYTYKSESTÄ JATKUVAAN KOULUTUKSEEN

SUURET TAVOITTEET YMMÄRRETTÄVIKSI KOKONAISUUKSIKSI

5 Luova kasvu

KASVUN JOHTAMINEN

JOKAINEN ESIMIES ON LUOVA JOHTAJA

358: Suunnittelija elää ideoista

IDEAT JA KANSAINVÄLISYYS INNOSTAVAT

ETSITÄÄN EMPAATTISIA ERIKOISOSAAJIA

KULTTUURI TUKEE LUOVUUTTA

MOTIVOINTI ON POIS MUODISTA

6 Vetovoiman kehittäminen

#1 TEE VETOVOIMAISIA PÄÄTÖKSIÄ

#2 KITEYTÄ ROHKEASTI

#3 LISÄÄ VUOROVAIKUTUSTA, HYÖDYNNÄ TUNTEITA

#4 VALTUUTA HENKILÖSTÖ BRÄNDILÄHETTILÄIKSI

#5 USKO IDEALISMIN VOIMAAN

VIITTEET

KIRJALLISUUS

HAKEMISTO

LUKIJALLE

Kädessäsi on kirja vetovoimaisista ja humanistisista työyhteisöistä. Vetovoima on idealistinen yrityskirja, jolla on käytännöllisiä tavoitteita. Se on niin merkityksellisen työelämän ja inspiroivien työyhteisöjen kuin suomalaisen yhteiskunnan asialla.

Tässä kirjassa puhutaan pehmeitä kannesta kanteen. Teoksen tavoitteena on auttaa ihmisiä luomaan mielekkäämpää maailmaa; itse asiassa jokaisen kirjan ja kulttuuriteon tulisi tehdä niin. Yhteisten asioiden parantamiseen käydään käsiksi yritysten ja organisaatioiden kehittämisen kautta.

Kirjan tavoitteena on edistää kaikenlaisten työyhteisöjen johtamista ja menestymistä. Luvuissa on sekä käytännöllisiä kertomuksia kiinnostavista organisaatioista että teoreettisempia analyyseja työyhteisöjen ajankohtaisista kipupisteistä.

Kirja on myös manifesti ihmisen puolesta. Jokaisella pitäisi olla mahdollisuus pohtia työn ja arjen tarkoituksellisuutta. Jokaisen pitäisi voida tavoitella palkitsevaa elämää – myös työpaikalla.

Kirja on kirjoitettu kaikille, jotka etsivät työlleen mielekkyyttä ja tarkoitusta.

1 VETOVOIMAINEN YRITYS

MITÄ VETOVOIMA ON, MITEN SITÄ LUODAAN JA MIKSI SE ON TÄRKEÄÄ?

 

Pohdi hetki, mitä yrityksiä pidät vetovoimaisina. Mikä on mielestäsi kiinnostava yhtiö? Minkälaisessa organisaatiossa haluaisit työskennellä? Mitä yritystä olisit halunnut olla perustamassa? Minkälaiseen työyhteisöön voisit sitoutua?

Vetovoima on määritelty Wikipediassa miksi tahansa voimaksi, joka vetää kappaleita toisiaan kohti. Mitä sellainen voima on yrityksissä? Miksi tietyt organisaatiot vetävät työntekijöitä ja kumppaneita puoleensa? Mitkä ovat työyhteisöjen vetovoiman lait?

Ihmisen tuntemuksiin ja kokemuksiin yrityksestä vaikuttaa monta tekijää. Joskus mielikuvat muodostuvat tuotteiden ja palvelujen kautta. Jokaisella on kokemuksia yrityksen tuotteiden laadusta ja toimivuudesta, kestävyydestä ja luotettavuudesta. Kuluttajilla on myös mielipiteitä niiden muotoilusta, käytettävyydestä ja elämyksellisyydestä. Usein juuri kekseliäitä tuotteita ja innovatiivisia brändejä luovia yrityksiä arvostetaan.

Asiakkaiden tuntemukset perustuvat myös yrityksen konkreettisiin ilmentymiin kuten myymälöiden tunnelmaan tai toimitilojen olemukseen. Ihmiset ovat yhä kiinnostuneempia yrityksen tarjoamasta asiakaspalvelusta ja sen laadusta. Esimerkiksi yrityksen tapa käsitellä reklamaatioita on hyvä testi asiakassuhteen pitävyydelle.

Mielikuvat muotoutuvat myös julkisuuden ohjaamina: lehdistä luetuista artikkeleista, televisiosta katsotuista uutisista ja mainoksista, verkossa nähdyistä sisällöistä sekä sosiaalisessa mediassa käydyistä keskusteluista. Yrityksen maineen muodostumiseen vaikuttavat myös esimerkiksi yrityksen markkinointiviestinnän, puhelinmarkkinoinnin ja sponsoroinnin toimenpiteet.

VETOVOIMAINEN YRITYS on työyhteisö, joka on poikkeuksellisen houkutteleva työpaikka ja erityisen kiinnostava yhteistyökumppani.

Ilmiönä yrityksen tai yhteisön vetovoimaisuus ei eroa merkittävästi ihmisen vetovoimaisuudesta. Ajatellaan, että mitä komeampi tai kauniimpi, mitä voimakkaampi tai hurmaavampi, mitä kohteliaampi tai ystävällisempi, sitä vetovoimaisempi. Vetovoima on kuitenkin enemmän kuin tämänkaltainen viehätysvoima – vetovoima on jotakin perustavampaa. Jotkut arvostavat älykkyyttä tai viisautta, toiset varallisuutta ja näyttävää elämäntyyliä. Kolmannet etsivät erityistä ja ainutlaatuista ihmistä, juuri itselle sopivaa sielunkumppania.

Yrityksen tai yhteisön vetovoimaisuuden määrittelyn ytimessä on sen identiteetti: eri yritysten vetovoimaisuus perustuu eri asioihin. Jokaisella yrityksellä on omat tunnuspiirteensä ja vahvuutensa, jotka tekevät siitä houkuttelevan.

Organisaation identiteetti muodostuu siitä, mitä se on, mutta myös siitä, miten se suhtautuu ympäröivään todellisuuteen. Identiteetti rakentuu yrityksen suhteesta ympäristöönsä eli niistä tekijöistä, jotka erilaistavat organisaation muista toimijoista.

Yrityksen vetovoimaisuutta on kehitettävä sen oman identiteetin pohjalta, niissä olosuhteissa ja niihin tekijöihin tukeutuen, jotka ovat juuri yritykselle erityisiä.

Samoin jokaisella nykyisellä ja tulevalla työntekijällä on omat tarpeensa, halunsa ja toiveensa. Yrityksen vetovoimaisuus on riippuvainen sen näille ihmisille tarjoamista mahdollisuuksista toteuttaa itselle tärkeitä päämääriä. Esimerkiksi yrityksen arvot voivat sopia toisille ihmisille täydellisesti, kun toiset eivät voisi niihin sitoutua.

Osa ihmisistä haluaa työskennellä – vaikka ilmaiseksi – yrityksissä ja järjestöissä, joiden toiminta-ajatuksena on luoda kestävää yhteiskunnallista hyötyä. Osa työntekijöistä taas arvostaa työstä saatava palkkaa ja aineellisia etuja niin paljon, että he eivät välitä, vaikka yrityksen edustama arvomaailma ei tuntuisikaan mielekkäältä.

MIKSI TEHDÄ TYÖTÄ?

Työn tekemisessä on perimmältään kyse elannon hankkimisesta: työntekijä tarjoaa työpanoksensa työnantajan käyttöön korvausta vastaan.

Työstä maksettava palkka on merkittävä tekijä määrittämään, onko työn tekeminen ihmisen mielestä houkuttelevaa. Harva meistä jatkaisi työnsä tekemistä, jos palkan maksaminen lopetettaisiin. Lisäksi yrityksen vetovoimaisuuteen työnantajana vaikuttavat muut työsuhteesta seuraavat edut ja kannustimet kuten vakuutukset, terveydenhoito ja kannustepalkkiot. Myös esimerkiksi auto- ja asuntoedut sekä oikeus käyttää yhtiön vapaa-ajan asuntoja herättävät mielenkiintoa työntekijöiden keskuudessa.

Samoin työsuhteen muodolla ja toimenkuvalla on merkitystä. Tarjoaako yritys vakituisen työpaikan, määräaikaisen projektityön vai osa-aikaisen tilapäistyön? Onko työsuhteen jatkuvuudelle takeita? Minkälaisen ponnahduslaudan toimi tarjoaa uralle?

Työn fyysiset olosuhteet ovat tärkeitä työn mielekkyyden kannalta. Esimerkiksi työpaikan sijainti ja kulkuyhteydet ovat merkittäviä tekijöitä arvioitaessa yrityksen kiinnostavuutta työnantajana. Yritysten kansainvälistyminen on laajentanut työntekijöiden mahdollisuuksia valita, minkälaisessa maantieteellisessä ja kulttuurisessa ympäristössä työtä tehdään. Samalla uramahdollisuudet ovat yhä monipuolisempia. Monet ovat kiinnostuneita kansainvälisistä yrityksistä juuri siksi, että ne mahdollistavat tutustumisen erilaisiin työkulttuureihin ja mielenkiintoisiin ihmisiin.

Toimitilat on tärkeä vetovoimatekijä, sillä ihmiset vaativat viihtyisyyttä myös työpaikoiltaan. Monilla asiantuntija-aloilla työolosuhteet voivat olla jopa ratkaiseva syy työpaikkaa valittaessa: Sijaitsevatko toimitilat syrjäisellä teollisuusalueella vai keskustan urbaanissa sykkeessä? Onko tilat sisustettu standardimööpeleillä vai hauskoilla design-kalusteilla? Löytyykö luovuutta edistäviä tiloja tai huonetta hiljentymiseen? Onko tarjolla kitkerää kolehtikahvia vai tuoreista pavuista rouhittua espressoa? Tarjoaako yritys iltapäivän piristeeksi hedelmiä ja vihreää teetä?

”Yrityksen vetovoimaisuus riippuu siitä, miten se tarjoaa ihmisille mahdollisuuksia toteuttaa itselle tärkeitä päämääriä. Esimerkiksi yrityksen arvot voivat sopia joillekin täydellisesti, kun toiset eivät voisi niihin sitoutua.”

YHTEISKUNTA ON TEKNOLOGISOITUNUT vauhdikkaasti, minkä seurauksena ihmisten tietoisuus arkiteknologian mahdollisuuksista on lisääntynyt. Samalla myös vaatimukset työssä käytettäviä välineitä kohtaan ovat kasvaneet.

Työvälineet ovat työn käyttöliittymä – niiden avulla työtehtäviä ohjataan ja suoritetaan. Esimerkiksi monessa tietointensiivisessä työssä työntekijän ainoat työvälineet ovat tietokone ja puhelin – henkilökohtaisen osaamisen lisäksi. Silti monissa yrityksissä työntekijät tuskailevat vanhentuneiden tietokoneiden ja järjestelmien kanssa. Usein näissä yrityksissä johto on myös päättänyt, että yhtiössä käytetään vain halvempia puhelimia, jotta kuluissa säästettäisiin.

Jokainen tällainen ratkaisu on myös yrityksen vetovoimaisuuteen liittyvä päätös. Se on joko vetovoimaa heikentävä valinta, kuten näissä säästämään pyrkivissä yrityksissä, tai edistävä, kuten monilla niiden kilpailijoilla. Työvälineiden hankintakin tulisi nähdä mahdollisuutena profiloitua houkuttelevana työnantajana, joka panostaa työntekijöihinsä ja ilmapiiriinsä. Investointi tietotekniikkaan voi samalla olla vaikuttava markkinointikampanja. Inspiroitunut työntekijä on mitä tehokkain mainos: huomiota herättävä, uskottava ja luotettava.

Kuinka monella yrityksellä todella on varaa hankaloittaa työn tekemistä ja vähentää sen tehokkuutta tarjoamalla henkilöstölle heikosti toimivat työvälineet? Tuskin kovin usealla.

Monissa organisaatiossa ...