Ongelmia ratkaiseva esimies
Ongelmia ratkaiseva esimies
TALENTUM
Helsinki 2010
Copyright © 2010 Talentum Media Oy ja tekijät
Kustantaja: Talentum Media Oy
Taitto: Maria Mitrunen
Kansi: Lapine Oy
ISBN: 978-952-14-1556-2
Mikolle, Emmalle ja Tuomakselle
Marja ja Pertti Havuselle
Sisällys
Kiitokset
Kirjan käyttöopas
Kirjoittajien taustaa
Esipuhe: Härkää sarvista
1 Ongelmatilanteiden syntyminen
Meillä riitelevät asiat, eivät ihmiset
Ongelmien ratkaisuun tarvitaan osaamista
Työpaikan hyvä ja huono henki
Onko muutoksen hallinta konfliktin hallintaa?
Konfliktiliivit uskallusta antamaan
Miten toimit ristiriitatilanteissa?
Mistä konflikti on kotoisin?
Konfliktin luonne
Konfliktin hyviä ja huonoja ominaisuuksia
Konfliktin vaikutukset asenteisiin
Väärinymmärryksen peruslogiikka
2 Konfliktikierre
Kärpäsestä härkänen
Konfliktien eteneminen ryhmässä
Ryhmän rakenteet
Konfliktin laajeneminen ja henkilöityminen
Palokuntavaihe
Esimiehen työkalu palokuntavaiheeseen
Ihmissuhdevaihe
Esimiehen työkalu ihmissuhdevaiheeseen
Patologinen vaihe
3 Hyvä tulos ja työhyvinvointi
Työhyvinvoinnin kehittäminen osaksi liiketoiminnan kehittämistä
Asiakas maksaa myös turhat sairauslomapäivät
Esimiehen oma työhyvinvointi
Työpahoinvoinnin vaikutukset
Mitä ovat stressi ja työuupuminen?
Mitä ovat ahdistuneisuus ja masennus?
4 Työssä jaksaminen lain näkulmasta
Esimies voi viheltää pelin poikki
Laissa puhutaan kuormittumisesta
Esimies ei jää yksin
Etätyön vaarat
Hajautetun tiimin haaste
Vuokratyöntekijätkin tarvitsevat johtamista
Myös alikuormitus on riski
Esimiehen työturvallisuusvastuu
5 Jos sairaus kuitenkin iskee
Sairausajan palkanmaksuvelvollisuus ja lääkärintodistus
Onko työntekijä todella työkyvytön?
Sairaus ja työkyvyn aleneminen irtisanomisperusteena
Toistuvat lyhytaikaiset poissaolot
Työntekijä haluaa tulla kesken sairausloman työhön
6 Kiusaaminen, ahdistelu ja henkinen väkivalta
Mitä ovat kiusaaminen ja henkinen väkivalta?
Tunnistamisen ja puuttumisen vaikeus
Kiusaaminen ja selviytymiskamppailut lain näkökulmasta
Häiriköt kuriin – pelisääntöjä työpaikalle
Seksuaalinen häirintä
Työntekijälläkin on työsuojeluvastuuta
Malliohjeet tilanteiden ratkaisemiseen
7 Vaikeat ihmistyypit
Mitä ovat vaikeat ihmistyypit
Miten toimia vaikeiden ihmisten kanssa?
8 Alkoholiongelma työpaikalla
Alkoholi työsuhteen päättymisperusteena
Kuinka toimia kun alainen haisee viinalle?
Päihdeongelmaisten hoitoonohjaus
9 Monikultuurisen työyhteisön johtaminen
10 Viimeisenä keinona irtisanominen työntekijästä johtuvilla perusteilla
Irtisanomisperusteen kokonaisarvio
Varoita ajoissa
11 Ongelmiin puuttuminen on välittämistä
Hiekkalaatikossakin on reunat
Välittäminen sairauspoissaolotilanteissa
Esimies on se, joka välittää
Suorituksista välittäminen
Yhteinen toimintasuunnitelma
Ryhmän kehityskeskustelu
Kehityskeskustelu ja hankalat tilanteet
Arjen ongelmanratkaisun psykologiaa
TNT-rautalankamalli arjen ongelmanratkaisuun
Lopuksi
Lähteet, lisätietoja
Kiitokset
Yhteiset:
Haluamme kiittää lukuisiin valmennustilaisuuksiin osallistuneita esimiehiä yhteistyöstä, jonka tuloksena tämän kirjan sisältö on saanut lisää käytännön ulottuvuuksia. Osallistujien kommentteja on muokattuina käytetty rikastamaan kirjan tekstiä.
Risto Havunen:
Kiitän Työsuojelurahastoa tuesta käsikirjoituksen loppuun saattamiseksi ja PsL Anita Keskistä, KTT Visa Huuskosta sekä Ilmarisen palvelupäällikköjä Merja Luukkosta ja Annamari Niemistä sisältöön liittyvästä kommentoinnista.
Anna Lavikkala:
Kiitän kollegoitani OTM, LL Riitta Helmistä, OTK Petteri Kivelää, VT Heikki Meskasta ja OTK Timo Voutilaista heidän työoikeudellisista kommenteistaan osuuteni muokkaamisessa. Suunnittelija, FM Ulla Niemelä on auttanut minua kirjan grafiikoissa, siitä kiitos. Lisäksi kiitän työnantajaani Suomen Ekonomiliitto – SEFE ry:tä myönteisestä suhtautumisesta kirjaprojektiini. Oma lakitiimini on osaltaan kasvattanut ja kehittänyt minut sellaiseksi esimieheksi kuin nyt olen – lämmin kiitos Lasselle, Petterille, Emilialle, Susannalle, Rikulle ja Timolle.
Kirjan käyttöopas
Olemme koonneet oikopolkuja olennaisen löytämiseksi, jotta kirja voi toimia aluksi vaikka pikaoppaana. Toki koko kirjankin saa lukea.
Riitojen tausta
Kun olet kiinnostunut ristiriitojen synnyn taustatekijöistä ja haluat oppia, miten konfliktitilanteen eri vaiheissa tulee toimia, lue luvut 1–2.
Työhyvinvointi
Stressin, työuupumisen ja masennuksen tunnistaminen edellyttää tietoa. Esimiehen vastuulla on huolehtia alaisten hyvinvoinnista työaikana. Esimiehen työturvallisuusvastuusta ja uusien työmuotojen kuten etätyö, hajautettu tiimi ja vuokratyövoima asettamista erityispiirteistä löydät tietoa luvuista 3–4.
Sairaus
Mitä olennaista sairauspoissaoloista pitää tietää, milloin sairaus tai työkyvyn aleneminen voi olla irtisanomisperusteena; entä jos työntekijä haluaa tulla kesken sairausloman työhän? Luku 5 sisältää käytännön toimintaohjeita ja muistisääntöjä sairauspoissaoloihin.
Kiusaaminen, häirintä
Mikä on kiusaamista, mikä ei? Miten voi puuttua seksuaaliseen häirintään? Luvussa 6 kuvataan kiusaamisen prosessinomaisuutta sekä esimiehen velvollisuutta ja mahdollisuuksia puuttua sen etenemiseen. Työn avuksi luvussa esitellään käytännön tehtävälistoja kiusaamista kokevalle ja esimiehelle.
Vaikeat tyypit
Miten on mahdollista käsitellä haastavia alaisia? Lähikuvassa besserwisserit, yli- ja alisuoriutujat sekä riidankylväjät: käyttöohjeita vaikeiden ihmistyyppien kanssa toimimiseen löytyy luvusta 7.
Viina
Miten puuttua kun viina haisee työaikana? Lue luku 8.
Kulttuurierot
Pitääkö eri kulttuurista tuleville antaa erivapauksia työnteon suhteen? Vastauksia kysymykseen antaa luku 9.
Ääritoimet
Varoitus ja irtisanominen työntekijästä johtuvilla perusteilla, ohjeet ja toimenpiteet löytyvät luvusta 10.
Rajojen asettaminen
Miten asettaa rajoja ja huolehtia niiden noudattamisesta ilman kyttäämistä? Entä miten toimia hankalissa kehityskeskustelutilanteissa ja minkälainen on rautalankamalli arjen ongelmatilanteisiin? Edellisiin kysymyksiin löydät toimintamalleja ja työkaluja luvusta 11.
Kirjoittajien taustaa
Tietokirjailija ja kouluttaja, sosiaalipsykologi YTM Risto Havunen toimii Hippocampus Networksissä yrittäjänä ja konsulttina. Risto on erikoistunut esimiestyöskentelyn kehittämiseen. Hän on valmentanut yli kymmenen vuotta esimiehiä ja työyhteisöjä toiminnan kehittämisessä.
OTK Anna Lavikkala toimii Suomen Ekonomiliitto – SEFE ry:n työsuhdelakimiehenä johtaen Lakiasiat-yksikköä. Hän käsittelee päivittäin työsuhdeasioita sekä lakimiehen että esimiehen näkökulmasta ja vastaa lisäksi ekonomiliiton työnantaja- ja yrittäjäasemassa olevien “ekonomi-esimiesten” työoikeudellisesta neuvonnasta.
Voit lähettää palautetta ja kommentteja kirjoittajille:
risto.havunen@hippocampus.fi
anna.lavikkala@sefe.fi
Esipuhe: Härkää sarvista
Mitä jos ongelmien ratkaiseminen ei olisikaan vaikeaa ja vastenmielistä? Voisiko se olla haastavaa ja onnistumisen iloa tuottavaa todellista esimiehisyyttä?
Tämä kirja on kirjoitettu käytännönläheiseksi oppaaksi esimiehille erilaisiin työyhteisön ongelmatilateisiin. Kehotamme ottamaan härkää sarvista – ratkaistaan työyhteisön ongelmat yksi kerrallaan. Kirja antaa yksinkertaisia neuvoja työpaikan ongelmatilanteisiin unohtamatta esimiehen omaa jaksamista.
Osaan puuttua ongelmiin ajoissa, kun luotan omiin taitoihini sekä tiedän ja tunnistan velvollisuuteni ja vastuuni. Ongelmanratkaisusta tulee jopa palkitsevaa ja mielenkiintoista, kun ymmärrän, että se on osaamista, jota voin kehittää niin kuin mitä tahansa muutakin taitolajia. Tämän kirjan tarkoitus on nopeuttaa ongelman ratkaisun taitojen oppimista sekä rohkaista esimiestä tekemään ratkaisuja.
Työpaikan perinteiset ongelmatyypit, kuten vastarannankiisket, besserwisserit, ali- ja ylisuoriutujat, vaativat esimieheltä paljon. Viime vuosien rankat saneeraukset ovat jättäneet jälkensä työyhteisöihin, jaksamisongelmat ovat pinnalla, ja ne ovat lisänneet alkoholiongelmia ja sairauspoissaoloja. Tiimeissä on työntekijöitä hyvin erilaisista kulttuureista, ja osa omista alaisista istuu toisella puolella Suomea – tai maailmaa. Kuinka johtaa heitä tasapuolisesti ja oikein?
Ongelmiin puuttuminen säästää riihikuivaa rahaa
Varhainen ongelmiin puuttuminen vaikuttaa toiminnan ja sen tuloksien kannalta merkittäviin tekijöihin, kuten asiakastyytyväisyyteen, tuotteen ja palvelujen laatuun, työilmapiiriin, tuottavuuteen ja henkilöstön vaihtuvuuteen. Kustannusten säästäminen väkeä vähentämällä ei auta, jos perälauta vuotaa jatkuvasti esimerkiksi työyhteisöongelmien tai epämääräisten sairauspoissaolojen vuoksi. Työhyvinvointi ei synny sattumalta, vaan on kiinteä osa yritysten liiketoiminnan kehittämistä. Työhyvinvointia syntyy hyvällä johtamisella.
Ongelmatilanteet on ratkaistava nopeasti, sillä ratkaisemattomana asiaristiriita kehittyy nopeasti henkilöriidaksi. Tämä puolestaan johtaa kuppikuntien syntymiseen ja saattaa äityä koko työyhteisön toimintakykyä lamauttavaksi pattitilanteeksi.
Selvitämme myös käytännönläheisesti, kuinka laki raamittaa työpaikan ongelmatilanteiden käsittelyä. Sosiaalipsykologina ja lakimiehenä avaamme ongelmatilanteita omista näkökulmistamme.
Tavoitteenamme on antaa selkeitä ohjeita siitä, kuinka tunnistaa mahdollisimman varhain esimerkiksi uupumisen, kiusaamisen ja alisuoriutumisen oireita, miten oireiden tunnistamisen jälkeen pitää toimia ja miten jo olemassa olevilla työkaluilla – laki mukaan lukien – on mahdollista ratkaista ongelmia? Miten toimia kiusaamistapauksissa; entä kun viina haisee? Ongelmiin puuttuminen on välittämistä, ja esimies on se henkilö, jonka pitää välittää työntekijöiden hyvinvoinnista.
Välittäminen on rajojen asettamista ja suorituksen johtamista. Esittelemme myös ongelmanratkaisupsykologiaan pohjautuvan “joka pomon rautalankamallin”, jonka avulla isot ja pienet ongelmat käännetään toiminnan kehittämisen lähtökohdiksi.
Tavoitteenamme on rohkaista esimiehiä ottamaan vaikeat asiat puheeksi alaisen tai tiimin kanssa ja saada lukijat vakuu...