image1

Ongelmia ratkaiseva esimies

Ongelmia ratkaiseva esimies

Risto Havunen – Anna Lavikkala

TALENTUM

Helsinki 2010

Mikolle, Emmalle ja Tuomakselle

Marja ja Pertti Havuselle

Sisällys

Kiitokset

Kirjan käyttöopas

Kirjoittajien taustaa

Esipuhe: Härkää sarvista

1 Ongelmatilanteiden syntyminen

Meillä riitelevät asiat, eivät ihmiset

Ongelmien ratkaisuun tarvitaan osaamista

Työpaikan hyvä ja huono henki

Onko muutoksen hallinta konfliktin hallintaa?

Konfliktiliivit uskallusta antamaan

Miten toimit ristiriitatilanteissa?

Mistä konflikti on kotoisin?

Konfliktin luonne

Konfliktin hyviä ja huonoja ominaisuuksia

Konfliktin vaikutukset asenteisiin

Väärinymmärryksen peruslogiikka

2 Konfliktikierre

Kärpäsestä härkänen

Konfliktien eteneminen ryhmässä

Ryhmän rakenteet

Konfliktin laajeneminen ja henkilöityminen

Palokuntavaihe

Esimiehen työkalu palokuntavaiheeseen

Ihmissuhdevaihe

Esimiehen työkalu ihmissuhdevaiheeseen

Patologinen vaihe

3 Hyvä tulos ja työhyvinvointi

Työhyvinvoinnin kehittäminen osaksi liiketoiminnan kehittämistä

Asiakas maksaa myös turhat sairauslomapäivät

Esimiehen oma työhyvinvointi

Työpahoinvoinnin vaikutukset

Mitä ovat stressi ja työuupuminen?

Mitä ovat ahdistuneisuus ja masennus?

4 Työssä jaksaminen lain näkulmasta

Esimies voi viheltää pelin poikki

Laissa puhutaan kuormittumisesta

Esimies ei jää yksin

Etätyön vaarat

Hajautetun tiimin haaste

Vuokratyöntekijätkin tarvitsevat johtamista

Myös alikuormitus on riski

Esimiehen työturvallisuusvastuu

5 Jos sairaus kuitenkin iskee

Sairausajan palkanmaksuvelvollisuus ja lääkärintodistus

Onko työntekijä todella työkyvytön?

Sairaus ja työkyvyn aleneminen irtisanomisperusteena

Toistuvat lyhytaikaiset poissaolot

Työntekijä haluaa tulla kesken sairausloman työhön

6 Kiusaaminen, ahdistelu ja henkinen väkivalta

Mitä ovat kiusaaminen ja henkinen väkivalta?

Tunnistamisen ja puuttumisen vaikeus

Kiusaaminen ja selviytymiskamppailut lain näkökulmasta

Häiriköt kuriin – pelisääntöjä työpaikalle

Seksuaalinen häirintä

Työntekijälläkin on työsuojeluvastuuta

Malliohjeet tilanteiden ratkaisemiseen

7 Vaikeat ihmistyypit

Mitä ovat vaikeat ihmistyypit

Miten toimia vaikeiden ihmisten kanssa?

8 Alkoholiongelma työpaikalla

Alkoholi työsuhteen päättymisperusteena

Kuinka toimia kun alainen haisee viinalle?

Päihdeongelmaisten hoitoonohjaus

9 Monikultuurisen työyhteisön johtaminen

10 Viimeisenä keinona irtisanominen työntekijästä johtuvilla perusteilla

Irtisanomisperusteen kokonaisarvio

Varoita ajoissa

11 Ongelmiin puuttuminen on välittämistä

Hiekkalaatikossakin on reunat

Välittäminen sairauspoissaolotilanteissa

Esimies on se, joka välittää

Suorituksista välittäminen

Yhteinen toimintasuunnitelma

Ryhmän kehityskeskustelu

Kehityskeskustelu ja hankalat tilanteet

Arjen ongelmanratkaisun psykologiaa

TNT-rautalankamalli arjen ongelmanratkaisuun

Lopuksi

Lähteet, lisätietoja

Kiitokset

Yhteiset:

Haluamme kiittää lukuisiin valmennustilaisuuksiin osallistuneita esimiehiä yhteistyöstä, jonka tuloksena tämän kirjan sisältö on saanut lisää käytännön ulottuvuuksia. Osallistujien kommentteja on muokattuina käytetty rikastamaan kirjan tekstiä.

Risto Havunen:

Kiitän Työsuojelurahastoa tuesta käsikirjoituksen loppuun saattamiseksi ja PsL Anita Keskistä, KTT Visa Huuskosta sekä Ilmarisen palvelupäällikköjä Merja Luukkosta ja Annamari Niemistä sisältöön liittyvästä kommentoinnista.

Anna Lavikkala:

Kiitän kollegoitani OTM, LL Riitta Helmistä, OTK Petteri Kivelää, VT Heikki Meskasta ja OTK Timo Voutilaista heidän työoikeudellisista kommenteistaan osuuteni muokkaamisessa. Suunnittelija, FM Ulla Niemelä on auttanut minua kirjan grafiikoissa, siitä kiitos. Lisäksi kiitän työnantajaani Suomen Ekonomiliitto – SEFE ry:tä myönteisestä suhtautumisesta kirjaprojektiini. Oma lakitiimini on osaltaan kasvattanut ja kehittänyt minut sellaiseksi esimieheksi kuin nyt olen – lämmin kiitos Lasselle, Petterille, Emilialle, Susannalle, Rikulle ja Timolle.

Kirjan käyttöopas

Olemme koonneet oikopolkuja olennaisen löytämiseksi, jotta kirja voi toimia aluksi vaikka pikaoppaana. Toki koko kirjankin saa lukea.

Riitojen tausta

Kun olet kiinnostunut ristiriitojen synnyn taustatekijöistä ja haluat oppia, miten konfliktitilanteen eri vaiheissa tulee toimia, lue luvut 1–2.

Työhyvinvointi

Stressin, työuupumisen ja masennuksen tunnistaminen edellyttää tietoa. Esimiehen vastuulla on huolehtia alaisten hyvinvoinnista työaikana. Esimiehen työturvallisuusvastuusta ja uusien työmuotojen kuten etätyö, hajautettu tiimi ja vuokratyövoima asettamista erityispiirteistä löydät tietoa luvuista 3–4.

Sairaus

Mitä olennaista sairauspoissaoloista pitää tietää, milloin sairaus tai työkyvyn aleneminen voi olla irtisanomisperusteena; entä jos työntekijä haluaa tulla kesken sairausloman työhän? Luku 5 sisältää käytännön toimintaohjeita ja muistisääntöjä sairauspoissaoloihin.

Kiusaaminen, häirintä

Mikä on kiusaamista, mikä ei? Miten voi puuttua seksuaaliseen häirintään? Luvussa 6 kuvataan kiusaamisen prosessinomaisuutta sekä esimiehen velvollisuutta ja mahdollisuuksia puuttua sen etenemiseen. Työn avuksi luvussa esitellään käytännön tehtävälistoja kiusaamista kokevalle ja esimiehelle.

Vaikeat tyypit

Miten on mahdollista käsitellä haastavia alaisia? Lähikuvassa besserwisserit, yli- ja alisuoriutujat sekä riidankylväjät: käyttöohjeita vaikeiden ihmistyyppien kanssa toimimiseen löytyy luvusta 7.

Viina

Miten puuttua kun viina haisee työaikana? Lue luku 8.

Kulttuurierot

Pitääkö eri kulttuurista tuleville antaa erivapauksia työnteon suhteen? Vastauksia kysymykseen antaa luku 9.

Ääritoimet

Varoitus ja irtisanominen työntekijästä johtuvilla perusteilla, ohjeet ja toimenpiteet löytyvät luvusta 10.

Rajojen asettaminen

Miten asettaa rajoja ja huolehtia niiden noudattamisesta ilman kyttäämistä? Entä miten toimia hankalissa kehityskeskustelutilanteissa ja minkälainen on rautalankamalli arjen ongelmatilanteisiin? Edellisiin kysymyksiin löydät toimintamalleja ja työkaluja luvusta 11.

Kirjoittajien taustaa

Tietokirjailija ja kouluttaja, sosiaalipsykologi YTM Risto Havunen toimii Hippocampus Networksissä yrittäjänä ja konsulttina. Risto on erikoistunut esimiestyöskentelyn kehittämiseen. Hän on valmentanut yli kymmenen vuotta esimiehiä ja työyhteisöjä toiminnan kehittämisessä.

OTK Anna Lavikkala toimii Suomen Ekonomiliitto – SEFE ry:n työsuhdelakimiehenä johtaen Lakiasiat-yksikköä. Hän käsittelee päivittäin työsuhdeasioita sekä lakimiehen että esimiehen näkökulmasta ja vastaa lisäksi ekonomiliiton työnantaja- ja yrittäjäasemassa olevien “ekonomi-esimiesten” työoikeudellisesta neuvonnasta.

Voit lähettää palautetta ja kommentteja kirjoittajille:

Image   risto.havunen@hippocampus.fi

Image   anna.lavikkala@sefe.fi

Esipuhe: Härkää sarvista

Mitä jos ongelmien ratkaiseminen ei olisikaan vaikeaa ja vastenmielistä? Voisiko se olla haastavaa ja onnistumisen iloa tuottavaa todellista esimiehisyyttä?

Tämä kirja on kirjoitettu käytännönläheiseksi oppaaksi esimiehille erilaisiin työyhteisön ongelmatilateisiin. Kehotamme ottamaan härkää sarvista – ratkaistaan työyhteisön ongelmat yksi kerrallaan. Kirja antaa yksinkertaisia neuvoja työpaikan ongelmatilanteisiin unohtamatta esimiehen omaa jaksamista.

Osaan puuttua ongelmiin ajoissa, kun luotan omiin taitoihini sekä tiedän ja tunnistan velvollisuuteni ja vastuuni. Ongelmanratkaisusta tulee jopa palkitsevaa ja mielenkiintoista, kun ymmärrän, että se on osaamista, jota voin kehittää niin kuin mitä tahansa muutakin taitolajia. Tämän kirjan tarkoitus on nopeuttaa ongelman ratkaisun taitojen oppimista sekä rohkaista esimiestä tekemään ratkaisuja.

Työpaikan perinteiset ongelmatyypit, kuten vastarannankiisket, besserwisserit, ali- ja ylisuoriutujat, vaativat esimieheltä paljon. Viime vuosien rankat saneeraukset ovat jättäneet jälkensä työyhteisöihin, jaksamisongelmat ovat pinnalla, ja ne ovat lisänneet alkoholiongelmia ja sairauspoissaoloja. Tiimeissä on työntekijöitä hyvin erilaisista kulttuureista, ja osa omista alaisista istuu toisella puolella Suomea – tai maailmaa. Kuinka johtaa heitä tasapuolisesti ja oikein?

Ongelmiin puuttuminen säästää riihikuivaa rahaa

Varhainen ongelmiin puuttuminen vaikuttaa toiminnan ja sen tuloksien kannalta merkittäviin tekijöihin, kuten asiakastyytyväisyyteen, tuotteen ja palvelujen laatuun, työilmapiiriin, tuottavuuteen ja henkilöstön vaihtuvuuteen. Kustannusten säästäminen väkeä vähentämällä ei auta, jos perälauta vuotaa jatkuvasti esimerkiksi työyhteisöongelmien tai epämääräisten sairauspoissaolojen vuoksi. Työhyvinvointi ei synny sattumalta, vaan on kiinteä osa yritysten liiketoiminnan kehittämistä. Työhyvinvointia syntyy hyvällä johtamisella.

Ongelmatilanteet on ratkaistava nopeasti, sillä ratkaisemattomana asiaristiriita kehittyy nopeasti henkilöriidaksi. Tämä puolestaan johtaa kuppikuntien syntymiseen ja saattaa äityä koko työyhteisön toimintakykyä lamauttavaksi pattitilanteeksi.

Selvitämme myös käytännönläheisesti, kuinka laki raamittaa työpaikan ongelmatilanteiden käsittelyä. Sosiaalipsykologina ja lakimiehenä avaamme ongelmatilanteita omista näkökulmistamme.

Tavoitteenamme on antaa selkeitä ohjeita siitä, kuinka tunnistaa mahdollisimman varhain esimerkiksi uupumisen, kiusaamisen ja alisuoriutumisen oireita, miten oireiden tunnistamisen jälkeen pitää toimia ja miten jo olemassa olevilla työkaluilla – laki mukaan lukien – on mahdollista ratkaista ongelmia? Miten toimia kiusaamistapauksissa; entä kun viina haisee? Ongelmiin puuttuminen on välittämistä, ja esimies on se henkilö, jonka pitää välittää työntekijöiden hyvinvoinnista.

Välittäminen on rajojen asettamista ja suorituksen johtamista. Esittelemme myös ongelmanratkaisupsykologiaan pohjautuvan “joka pomon rautalankamallin”, jonka avulla isot ja pienet ongelmat käännetään toiminnan kehittämisen lähtökohdiksi.

Tavoitteenamme on rohkaista esimiehiä ottamaan vaikeat asiat puheeksi alaisen tai tiimin kanssa ja saada lukijat vakuu...