VERKKOPALVELUN
OSTAJAN OPAS
Talentum
Helsinki 2010
© Talentum Media Oy ja Janne Jääskeläinen
Kansi: Janne Jääskeläinen
Taitto: NotePad, www.notepad.fi
ISBN 978-952-14-1561-6
Kariston Kirjapaino Oy
Haluan kiittää seuraavia henkilöitä kehitysehdotuksista, tuesta ja kommenteista: Niina Jääskeläinen, Steve Jackson, Tmi Antti Tuppurainen, Sami Reunanen, Kaisa Hakamäki, Juuso Saarinen, Jari Liitola, Tony Alin (OSG – OjalaSaariGroup), Anssi Koskinen (Aucor Oy), Ville Säävuori (Syneys Oy), Lasse Larvanko (Tulos), Jammu Saari (Veritas Eläkevakuutus) ja Tomi Björkman.
Kiitos kuvien käytöstä Hanna Nissiselle ja James Breezelle (objectivedigital.com & Tobii.com). Kiitokset myös rauha2.fi- ja saavutettava.fi-verkkopalveluille käytettävyystyön edistämisestä Suomessa.
FOREWORD BY STEVE JACKSON
KIRJOITTAJAN ESIPUHE
1. MISTÄ ON HYVÄT VERKKOPALVELUT TEHTY?
WWW-SUUNNITTELUN 10 KÄSKYÄ
KULTAINEN KYSYMYS
VERKKOPALVELUN ERI TASOT
SISÄLTÖ ON KUNINGAS
Käytä ammattikirjoittajaa
Naseva otsikko tähän
Millainen sitten on hyvä otsikko?
Karsi kirjoitusvirheet
YRITYKSESI ON SITÄ MILTÄ SE NÄYTTÄÄ
10 sekunnin ikkuna
Ihmislähtöiset palvelut
Kaunis myy paremmin
Käytännön typografiaa
Kuvitus – kuvapankista vai kuvauttamalla?
Vältä kliseitä
ANIMAATIOT OVAT VAIN LISÄMAUSTE
Flash ja Silverlight
Mihin Flash ja Silverlight sitten soveltuvat?
JavaScript ja jQuery
TEKNIIKKA KUULUU TAUSTALLE
MIKSI KÄYTETTÄVYYS JA SAAVUTETTAVUUS OVAT TÄRKEITÄ ASIOITA?
250 000 asiakasta ei ole väärässä
2. MITEN MITATA ONNISTUMISTA?
Miksi mitata onnistumista?
MITTAUSOHJELMAT
Palvelinstatistiikka
Seurantaohjelmat
Muu statistiikka
TALOUDELLISET MITTARIT
Myynti
Liidit
Konversiolla voit mitata yleistä onnistumista
ROI
KÄYTETTÄVYYDEN MITTARIT
Palaavat kävijät
Sivuja katsottu per käynti
Yksittäisellä sivulla vietetty aika ja sivustolla vietetty aika
Välitön poistumisprosentti
Ostoskorien ja lomakkeiden keskeytysmäärä
Sisäiset linkit
Klikkauskohdat
Katsetutkimukset
Haun käyttäminen ja hakutermit
LÖYDETTÄVYYDEN MITTARIT
Takaisinlinkitykset
Googlen välimuistin ikä
Googlebot
Googlen indeksoimien sivujen määrä sivustolla
Sivuston PageRank
SOSIAALISTEN MEDIOIDEN MITTARIT
Delicious-kirjanmerkit
Kirjanmerkit muualta
Tweettaukset ja Qaikut
Blogikirjoitukset
Muut sosiaalisen median mittarit
Alakohtaiset erikoistapaukset
Omatuntotalous – vastuullinen tapa toimia
MITTAUSTAPA RIIPPUU SIVUSTOSTA
Yrityssivusto
Flash-kampanja
Banneri- ja hakukonemainonta
Verkkokauppa
Integroidut järjestelmät
3. HAKUKONEET OVAT RAHAKONEITA
HAKUKONEOPTIMOINTIA VAI HAKUKONEMARKKINOINTIA?
HAKUKONEOPTIMOINNIN PERUSASIAT KUNTOON
Verkkopalvelun sisäiset toimenpiteet
Verkkopalvelun ulkoiset toimenpiteet
Varo käärmeöljykauppiaita
MITATTAVIA TULOKSIA HAKUKONEMARKKINOINNILLA
Google AdWords käytännössä
Mikä on sopivan kokoinen Google AdWords -budjetti?
Avainsanojen valinta
Mainoksen sisältö
Hakukonemainonnan ostaminen
4. NÄIN VALITSET HYVÄN JULKAISUJÄRJESTELMÄN
TARVITSETKO EDES JULKAISUJÄRJESTELMÄÄ?
Kun julkaisujärjestelmä ei riitä
MITÄ TULEE OTTAA HUOMIOON JULKAISUJÄRJESTELMÄÄ VALITTAESSA?
Tutustu vaihtoehtoihin
Helppokäyttöisyys on avainasemassa
Hinta
Avoimen vai suljetun koodin järjestelmä?
Hakukoneystävällisyys
Kieliversiot
Toiminnallisuudet
Muokkauksen helppous
Tekniset vaatimukset ja tietoturva
Integraatiot
Käyttäjien määrä ja käyttöoikeudet
Tukipalvelut
SUOSITTUJA JULKAISUJÄRJESTELMIÄ
5. VERKKOPALVELU IDEASTA TOTEUTUKSEEN
TITTELIEN SEKAMELSKA – ELI KUKA VASTAA MISTÄKIN
PROJEKTIN ALOITTAMINEN
MILLAISTA VERKKOPALVELUA OLET RAKENTAMASSA?
Yrityssivuissa viestintä ja uskottavuus ovat tärkeintä
Mainoskampanjat
Yhteisöpalvelut ovat ihmisiä varten
Verkkokaupoissa tärkeintä ovat tuotto ja ROI
Integroidut järjestelmät iskevät liiketoiminnan ytimeen
Asiakaslähtöisyyden merkitys kasvaa julkishallinnon palveluissa
Lisää konversiota
PROJEKTIN VAIHEET
Brief
Konseptointi ja määrittely
Visuaalinen suunnittelu
Html-taitto
Koodaus ja julkaisujärjestelmän integrointi
Palvelintila
Sivutila, hostauspalvelut ja domainien rekisteröinti
Koulutus ja sisällönsyöttö
Testaus, julkaisu ja korjaukset
OSALLISTUMINEN VÄHENTÄÄ MUUTOSVASTARINTAA
6. KENELTÄ KANNATTAA OSTAA?
LAADUKASTA, HALVALLA VAI NOPEASTI?
VALITSE TEKIJÄ TARPEEN MUKAAN
Suomalaiset mainostoimistot
Suomalaiset digimediatoimistot
Freelancerit
TARJOUSPYYNTÖ
ÄLÄ PYYDÄ ILMAISTA TYÖTÄ!
YHTEISTYÖKUMPPANIN VALINTA
Referenssit
Tunnettuus
Hinta
Projektiryhmän henkilöt
Kommunikoinnin nopeus ja laatu
Yrityksen ikä ja taloudelliset tunnusluvut
Lakisääteiset velvoitteet ja ohjelmistolisenssit
7. RISKIEN MINIMOIMINEN
KAIKISTA MEISTÄ EI OLE KOKEIKSI
PROJEKTITYÖSKENTELY JA PÄÄTÖKSENTEKO
VARO PROJEKTIKUISKAAJAA
MUUTOS, KORJAUS VAI LISÄTYÖ?
NDA VAI EI?
AIKATAULUTUS
ETHÄN SINÄ OLE HUONO ASIAKAS?
MEDIASSA MEDIAN TAVALLA
8. KOLME ESIMERKKIPROJEKTIA
CASE 1: MIKROYRITYKSEN VERKKOPALVELUPROJEKTI
CASE 2: PK-YRITYKSEN VERKKOSIVUSTON UUDISTAMINEN
CASE 3: FLASH-SIVUSTO OSANA MAINOSKAMPANJAA
9. TARKISTUSLISTOJA
VERKKOPALVELUN JULKAISUN TARKISTUSLISTA
TYPOGRAFIAN JA TEKSTIEN TARKISTUSLISTA
VISUAALISEN SUUNNITTELUN TARKISTUSLISTA
LAINSÄÄDÄNNÖLLINEN TARKISTUSLISTA
MUUTOSPROSESSIN TARKISTUSLISTA
HAKUKONEOPTIMOINNIN TARKISTUSLISTA
KÄYTETTÄVYYDEN TARKISTUSLISTA
FLASH-SIVUSTON TARKISTUSLISTA
LOMAKKEIDEN TARKISTUSLISTA
YRITYSBLOGIN TARKISTUSLISTA
VERKKOKAUPAN TARKISTUSLISTA
10. LOPUKSI
YRITYSHAKEMISTO
SUOMALAISIA MAINOSTOIMISTOJA
SUOMALAISIA DIGIMEDIATOIMISTOJA
VERKKOSOVELLUKSIA TOTEUTTAVAT OHJELMISTOTALOT
FREELANCERIT
WEB-ANALYTIIKKA JA MARKKINOINTI
WEBHOTELLIT
MUUT
SANASTO
When Janne asked me to write this foreword I was honoured that he thought of me. As someone who has worked in the design industry since the 1990s, someone who was the first Finnish participant in Cannes Young Lions Cyber series, someone who has worked with many prestigious companies, he must know quite a lot of people that could’ve written this.
I think his decision to choose me was down to the fact that we both share a common view on what successful design ought to be.
Successful design requires a blend of good content, effective visual design, good usability, accessibility, flexible technology and of course a subject very close to my heart, measurement of success and failure.
Let’s assume for a moment that you know how to build a website from your first ideas to implementation. You have got a good brief figured out for your carefully selected design agency, you have a strong concept, business objective and understand that the credibility of your marketing message is key to your businesses chances of success.
Let’s also assume that you understand the complexity of the design project and have assigned responsibility to the right people in a phased approach that includes taking your data structure into account, wireframes, visual design, personas and measurement plans into account.
Let’s also assume you’ve minimized the risk of delays, you’ve picked the right technology that works with your internal processes and you’re ready to go.
All you need now is content. Good content can be a combination of a relevant graphics and writing effective headlines followed by a great opening paragraph about what you want to read about.
Combined they are elements that hit you right between the eyes and say to you ”I’m in the right place” in less than 10 seconds.
But can that page be found by search engines? Is your target and business objective clear? Is your marketing message in line with the message your website is trying to relay? Is there an easy way to find more information? Are the calls to action clear? Is your site accessible to all the potential customers that visit you? Does your content management system and other technology allow you to test and change things easily?
Assuming all that is the case, the answer to all those questions is ”yes” and you have a great continuous improvement process, roadmap, as well as seeing a positive trend in your success metrics then you’re on the right lines. Keep doing what you’re doing.
If not then you might need this book.
Verkkopalvelun ostajan opas is a checklist of the things you need to do as a marketing, web or communications specialist so that you can look to see if you’re following best practices.
Verkkopalvelun ostajan opas is a guide designed to help you decide why and how much should you pay for web design. Not only that but it points the way to helping you develop the systems and processes required to run a truly effective web presence as part of your business plan.
I said at the beginning that we shared a common view on what good web design should be and what I like about Janne is his attention to detail in answering that question.
Enjoy!
Steve Jackson
Steve is a well known web analyst, author and speaker living in Helsinki, Finland. A pioneer since 2002, he established one of the first European web analytics consultancies (Aboavista), later acquired by Satama (now Trainers’ House) in 2006. He now serves as Director of Business Insights at Kwantic a business optimization agency. In 2008 he wrote his first book Cult Of Analytics. Check out the www.kwantic.com and www.blackbeak.com for more information!
Tämän oppaan syntyhistoria on lyhyt ja ytimekäs. Ryhdyin kirjoittamaan yritykseni verkkopalveluun nasevaa opasta asiakkaideni avuksi ja tueksi, mutta kirjoitusprosessiin uppouduttuani tajusin haluavani kirjoittaa asiasta huomattavasti enemmän. Vuosien saatossa minulle on kertynyt melko hyvä näppituntuma siitä, mitä asioita olisi hyvä käsitellä ja missä järjestyksessä. Verkkopalveluprojektien kipupisteet ovat tulleet tutuiksi moninaisissa yhteyksissä, ja pariin naruun olen nuoruuden typeryyksissä onnistunut kompuroimaan minäkin. Ylpeydellä voin kuitenkin sanoa, että olen onnistunut sössimään koko urani aikana ainoastaan muutaman projektin, ja nekin pelastettiin varmuuskopioilla ja varpaisiin asti venyneillä anteeksipyynnöillä.
Onneksi en ole aivokirurgi.
Takanani on sa...