image1

VERKKOPALVELUN
OSTAJAN OPAS

Janne Jääskeläinen

VERKKOPALVELUN
OSTAJAN OPAS

Talentum

Helsinki 2010

KIITOKSET

Haluan kiittää seuraavia henkilöitä kehitysehdotuksista, tuesta ja kommenteista: Niina Jääskeläinen, Steve Jackson, Tmi Antti Tuppurainen, Sami Reunanen, Kaisa Hakamäki, Juuso Saarinen, Jari Liitola, Tony Alin (OSG – OjalaSaariGroup), Anssi Koskinen (Aucor Oy), Ville Säävuori (Syneys Oy), Lasse Larvanko (Tulos), Jammu Saari (Veritas Eläkevakuutus) ja Tomi Björkman.

Kiitos kuvien käytöstä Hanna Nissiselle ja James Breezelle (objectivedigital.com & Tobii.com). Kiitokset myös rauha2.fi- ja saavutettava.fi-verkkopalveluille käytettävyystyön edistämisestä Suomessa.

SISÄLLYSLUETTELO

FOREWORD BY STEVE JACKSON

KIRJOITTAJAN ESIPUHE

1. MISTÄ ON HYVÄT VERKKOPALVELUT TEHTY?

WWW-SUUNNITTELUN 10 KÄSKYÄ

KULTAINEN KYSYMYS

VERKKOPALVELUN ERI TASOT

SISÄLTÖ ON KUNINGAS

Käytä ammattikirjoittajaa

Naseva otsikko tähän

Millainen sitten on hyvä otsikko?

Karsi kirjoitusvirheet

YRITYKSESI ON SITÄ MILTÄ SE NÄYTTÄÄ

10 sekunnin ikkuna

Ihmislähtöiset palvelut

Kaunis myy paremmin

Käytännön typografiaa

Kuvitus – kuvapankista vai kuvauttamalla?

Vältä kliseitä

ANIMAATIOT OVAT VAIN LISÄMAUSTE

Flash ja Silverlight

Mihin Flash ja Silverlight sitten soveltuvat?

JavaScript ja jQuery

TEKNIIKKA KUULUU TAUSTALLE

MIKSI KÄYTETTÄVYYS JA SAAVUTETTAVUUS OVAT TÄRKEITÄ ASIOITA?

250 000 asiakasta ei ole väärässä

2. MITEN MITATA ONNISTUMISTA?

Miksi mitata onnistumista?

MITTAUSOHJELMAT

Palvelinstatistiikka

Seurantaohjelmat

Muu statistiikka

TALOUDELLISET MITTARIT

Myynti

Liidit

Konversiolla voit mitata yleistä onnistumista

ROI

KÄYTETTÄVYYDEN MITTARIT

Palaavat kävijät

Sivuja katsottu per käynti

Yksittäisellä sivulla vietetty aika ja sivustolla vietetty aika

Välitön poistumisprosentti

Ostoskorien ja lomakkeiden keskeytysmäärä

Sisäiset linkit

Klikkauskohdat

Katsetutkimukset

Haun käyttäminen ja hakutermit

LÖYDETTÄVYYDEN MITTARIT

Takaisinlinkitykset

Googlen välimuistin ikä

Googlebot

Googlen indeksoimien sivujen määrä sivustolla

Sivuston PageRank

SOSIAALISTEN MEDIOIDEN MITTARIT

Delicious-kirjanmerkit

Kirjanmerkit muualta

Tweettaukset ja Qaikut

Blogikirjoitukset

Facebook

Muut sosiaalisen median mittarit

Alakohtaiset erikoistapaukset

Omatuntotalous – vastuullinen tapa toimia

MITTAUSTAPA RIIPPUU SIVUSTOSTA

Yrityssivusto

Flash-kampanja

Banneri- ja hakukonemainonta

Verkkokauppa

Integroidut järjestelmät

3. HAKUKONEET OVAT RAHAKONEITA

HAKUKONEOPTIMOINTIA VAI HAKUKONEMARKKINOINTIA?

HAKUKONEOPTIMOINNIN PERUSASIAT KUNTOON

Verkkopalvelun sisäiset toimenpiteet

Verkkopalvelun ulkoiset toimenpiteet

Varo käärmeöljykauppiaita

MITATTAVIA TULOKSIA HAKUKONEMARKKINOINNILLA

Google AdWords käytännössä

Mikä on sopivan kokoinen Google AdWords -budjetti?

Avainsanojen valinta

Mainoksen sisältö

Hakukonemainonnan ostaminen

4. NÄIN VALITSET HYVÄN JULKAISUJÄRJESTELMÄN

TARVITSETKO EDES JULKAISUJÄRJESTELMÄÄ?

Kun julkaisujärjestelmä ei riitä

MITÄ TULEE OTTAA HUOMIOON JULKAISUJÄRJESTELMÄÄ VALITTAESSA?

Tutustu vaihtoehtoihin

Helppokäyttöisyys on avainasemassa

Hinta

Avoimen vai suljetun koodin järjestelmä?

Hakukoneystävällisyys

Kieliversiot

Toiminnallisuudet

Muokkauksen helppous

Tekniset vaatimukset ja tietoturva

Integraatiot

Käyttäjien määrä ja käyttöoikeudet

Tukipalvelut

SUOSITTUJA JULKAISUJÄRJESTELMIÄ

5. VERKKOPALVELU IDEASTA TOTEUTUKSEEN

TITTELIEN SEKAMELSKA – ELI KUKA VASTAA MISTÄKIN

PROJEKTIN ALOITTAMINEN

MILLAISTA VERKKOPALVELUA OLET RAKENTAMASSA?

Yrityssivuissa viestintä ja uskottavuus ovat tärkeintä

Mainoskampanjat

Yhteisöpalvelut ovat ihmisiä varten

Verkkokaupoissa tärkeintä ovat tuotto ja ROI

Integroidut järjestelmät iskevät liiketoiminnan ytimeen

Asiakaslähtöisyyden merkitys kasvaa julkishallinnon palveluissa

Lisää konversiota

PROJEKTIN VAIHEET

Brief

Konseptointi ja määrittely

Visuaalinen suunnittelu

Html-taitto

Koodaus ja julkaisujärjestelmän integrointi

Palvelintila

Sivutila, hostauspalvelut ja domainien rekisteröinti

Koulutus ja sisällönsyöttö

Testaus, julkaisu ja korjaukset

OSALLISTUMINEN VÄHENTÄÄ MUUTOSVASTARINTAA

6. KENELTÄ KANNATTAA OSTAA?

LAADUKASTA, HALVALLA VAI NOPEASTI?

VALITSE TEKIJÄ TARPEEN MUKAAN

Suomalaiset mainostoimistot

Suomalaiset digimediatoimistot

Freelancerit

TARJOUSPYYNTÖ

ÄLÄ PYYDÄ ILMAISTA TYÖTÄ!

YHTEISTYÖKUMPPANIN VALINTA

Referenssit

Tunnettuus

Hinta

Projektiryhmän henkilöt

Kommunikoinnin nopeus ja laatu

Yrityksen ikä ja taloudelliset tunnusluvut

Lakisääteiset velvoitteet ja ohjelmistolisenssit

7. RISKIEN MINIMOIMINEN

KAIKISTA MEISTÄ EI OLE KOKEIKSI

PROJEKTITYÖSKENTELY JA PÄÄTÖKSENTEKO

VARO PROJEKTIKUISKAAJAA

MUUTOS, KORJAUS VAI LISÄTYÖ?

NDA VAI EI?

AIKATAULUTUS

ETHÄN SINÄ OLE HUONO ASIAKAS?

MEDIASSA MEDIAN TAVALLA

8. KOLME ESIMERKKIPROJEKTIA

CASE 1: MIKROYRITYKSEN VERKKOPALVELUPROJEKTI

CASE 2: PK-YRITYKSEN VERKKOSIVUSTON UUDISTAMINEN

CASE 3: FLASH-SIVUSTO OSANA MAINOSKAMPANJAA

9. TARKISTUSLISTOJA

VERKKOPALVELUN JULKAISUN TARKISTUSLISTA

TYPOGRAFIAN JA TEKSTIEN TARKISTUSLISTA

VISUAALISEN SUUNNITTELUN TARKISTUSLISTA

LAINSÄÄDÄNNÖLLINEN TARKISTUSLISTA

MUUTOSPROSESSIN TARKISTUSLISTA

HAKUKONEOPTIMOINNIN TARKISTUSLISTA

KÄYTETTÄVYYDEN TARKISTUSLISTA

FLASH-SIVUSTON TARKISTUSLISTA

LOMAKKEIDEN TARKISTUSLISTA

YRITYSBLOGIN TARKISTUSLISTA

VERKKOKAUPAN TARKISTUSLISTA

10. LOPUKSI

YRITYSHAKEMISTO

SUOMALAISIA MAINOSTOIMISTOJA

SUOMALAISIA DIGIMEDIATOIMISTOJA

VERKKOSOVELLUKSIA TOTEUTTAVAT OHJELMISTOTALOT

FREELANCERIT

WEB-ANALYTIIKKA JA MARKKINOINTI

WEBHOTELLIT

MUUT

SANASTO

FOREWORD BY STEVE JACKSON

When Janne asked me to write this foreword I was honoured that he thought of me. As someone who has worked in the design industry since the 1990s, someone who was the first Finnish participant in Cannes Young Lions Cyber series, someone who has worked with many prestigious companies, he must know quite a lot of people that could’ve written this.

I think his decision to choose me was down to the fact that we both share a common view on what successful design ought to be.

Successful design requires a blend of good content, effective visual design, good usability, accessibility, flexible technology and of course a subject very close to my heart, measurement of success and failure.

Let’s assume for a moment that you know how to build a website from your first ideas to implementation. You have got a good brief figured out for your carefully selected design agency, you have a strong concept, business objective and understand that the credibility of your marketing message is key to your businesses chances of success.

Let’s also assume that you understand the complexity of the design project and have assigned responsibility to the right people in a phased approach that includes taking your data structure into account, wireframes, visual design, personas and measurement plans into account.

Let’s also assume you’ve minimized the risk of delays, you’ve picked the right technology that works with your internal processes and you’re ready to go.

All you need now is content. Good content can be a combination of a relevant graphics and writing effective headlines followed by a great opening paragraph about what you want to read about.

Combined they are elements that hit you right between the eyes and say to you ”I’m in the right place” in less than 10 seconds.

But can that page be found by search engines? Is your target and business objective clear? Is your marketing message in line with the message your website is trying to relay? Is there an easy way to find more information? Are the calls to action clear? Is your site accessible to all the potential customers that visit you? Does your content management system and other technology allow you to test and change things easily?

Assuming all that is the case, the answer to all those questions is ”yes” and you have a great continuous improvement process, roadmap, as well as seeing a positive trend in your success metrics then you’re on the right lines. Keep doing what you’re doing.

If not then you might need this book.

Verkkopalvelun ostajan opas is a checklist of the things you need to do as a marketing, web or communications specialist so that you can look to see if you’re following best practices.

Verkkopalvelun ostajan opas is a guide designed to help you decide why and how much should you pay for web design. Not only that but it points the way to helping you develop the systems and processes required to run a truly effective web presence as part of your business plan.

I said at the beginning that we shared a common view on what good web design should be and what I like about Janne is his attention to detail in answering that question.

Enjoy!

Steve Jackson

Steve is a well known web analyst, author and speaker living in Helsinki, Finland. A pioneer since 2002, he established one of the first European web analytics consultancies (Aboavista), later acquired by Satama (now Trainers’ House) in 2006. He now serves as Director of Business Insights at Kwantic a business optimization agency. In 2008 he wrote his first book Cult Of Analytics. Check out the www.kwantic.com and www.blackbeak.com for more information!

KIRJOITTAJAN ESIPUHE

Tämän oppaan syntyhistoria on lyhyt ja ytimekäs. Ryhdyin kirjoittamaan yritykseni verkkopalveluun nasevaa opasta asiakkaideni avuksi ja tueksi, mutta kirjoitusprosessiin uppouduttuani tajusin haluavani kirjoittaa asiasta huomattavasti enemmän. Vuosien saatossa minulle on kertynyt melko hyvä näppituntuma siitä, mitä asioita olisi hyvä käsitellä ja missä järjestyksessä. Verkkopalveluprojektien kipupisteet ovat tulleet tutuiksi moninaisissa yhteyksissä, ja pariin naruun olen nuoruuden typeryyksissä onnistunut kompuroimaan minäkin. Ylpeydellä voin kuitenkin sanoa, että olen onnistunut sössimään koko urani aikana ainoastaan muutaman projektin, ja nekin pelastettiin varmuuskopioilla ja varpaisiin asti venyneillä anteeksipyynnöillä.

Onneksi en ole aivokirurgi.

Takanani on sa...