Miten saan tekstini julki ja kuinka elän kirjoittamisella
Kari Ojala
ISBN 978-952-5901-59-7 (EPUB)
Copyright Etukeno Oy
Huhtikuu 2013, 2. painos
Kirja on aiemmin julkaistu painettuna nimellä 'Ensimmäinen painos - miten saan tekstini julki ja kuinka elän kirjoittamisella'.
Kuvitus: Helena von Alfthan
Etukeno Oy
www.etukeno.fi
Klaava Media
www.klaava.fi
LUKEMINEN JA KIRJOITTAMINEN
Miljoona pöytälaatikkoa
Taru ja todellisuus
Markkinoiden ehdoilla
Mielihyvälehdet
Kirja käy kaupaksi
Tietoa ja tarinoita
Oppi kirjasta
Silmälle ja korvalle
KIRJOITTAJAN TAIDOT
Omat taidot
Lyhyestä pitkään
Aineiston hankinta
Urasuunnittelu
Muut taidot
Oppia ikä kaikki
Yliopistot ja korkeakoulut
Ammattikorkeat ja opistot
Itseopiskelu
FREELANCE-TOIMITTAJA
Vapaa kuin taivaan lintu
Työmoraali kunniaan
Minne tarjota?
Miten myydä?
Palkkiot
Aineisto ja lasku
Mitä free myy?
Kaikki oikeudet
Suhdetoiminta
Lisäpalvelut
Muut työt
LEHTIMIES TAI -NAINEN
Ammatti: toimittaja
Sanomalehdessä
Aikakauslehden toimittaja
Ulkoistaminen
LEHTIJUTTU
Myyvä lehtijuttu
Hyvät neuvot
Ihmisen ääni
Tarinallisuus
Ongelma ja sen ratkaisu
Iskevä uutinen
Reportaasi ja artikkeli
Artikkeli ammattilehteen
Pakina ja kolumni
Lehden suunnittelu
Jutun rakentaminen
KIRJAILIJA
Aiotko kirjailijaksi?
Kaunokirjailija
Kirjailijan ura
Pää- vai sivutoimi?
Apuraha auttaa
Kirjailijatyypit
Lajityypistä toiseen
Jäisikö harrastajaksi?
Tietokirjailija
Asiantuntija
Alat ja koulutus
Toimeentulo
KIRJAN KIRJOITTAMINEN
Kirjailijan työtavat
Aihe ja idea
Valmistelu
Aineisto
Alitajunta
Työtahti
Päivärytmi
Antaa mennä
Tyvestä puuhun
Kerralla valmista
Palaute
Kritiikki
KIRJA ELÄÄ
Markkinanäkymät
Mielihyvälukeminen
Tuote ja virta
Julkisuus
Mikä myy?
Käsikirjoituksen laatu
Proosa
Viihdekirja
Runot
Lukemista lapsille
Tytöille ja pojille
Tietokirjat
Oppikirjat
Käännöskirjat
KÄSIKIRJOITUS JULKI
Pöytälaatikosta painokoneeseen
Kustantajan tehtävä
Omakustanteet
Tilaustyöt
Tee se itse
Kaupalliset kustantamot
Suuret kustannustalot
Keskisuuret
Pienkustantajat
Suuri vai pieni?
KIRJOITTAJA JA KUSTANTAJA
Monessa mukana
Kuinka tarjota
Kustantajan näkökulma
Aineiston valikointi
Kustannuspäätös
Kustannussopimus
Sopimuspaperi
Raha ratkaisee
Kauppatavara
Maksuaikataulu
Menettelytavat
Muuta sovittavaa
Käännössopimus
Sanasto
Kirjasto- ja kopiointikorvaukset
Kustannustoimittaja
Kaveeraus
APURAHAT
Osa toimeentuloa
Raadit
Verotus
Hakeminen
Valtava tarjonta
Keskustoimikunta
Kirjastoapurahat
Professuurit ja akateemikot
Projektit ja näytelmät
Alueelliset taidetoimikunnat
Kunnat
Tiedonjulkistaminen
Kulttuurirahasto
Ruotsinkieliset
Muut säätiöt
Järjestöt
Tietokirjailijat
Kaunokirjailijat ja kääntäjät
Journalistiliitto
Matkalle
Eurooppa ja Pohjoismaat
Palkinnot ja kilpailut
Kustantajien tuki
KUSTANTAMINEN
Lehti
Kirjan kustantaminen
Suunnittelu
Kannattaako?
Hinta ja painos
Kustannuslaskelma
Formaatti
Taitto
Painatus
KIRJAN MARKKINOINTI
Suunnittelun paikka
Kirjakaupat
Kirjavälitys
Suoramyynti
Nettikauppa
Esittelymateriaali
Julkisuus
Kirjamessut
Myynti ulkomaille
Kirjat vientiin
Jäljelle jääneet
YRITYKSET, VEROT JA ELÄKKEET
Vapaa vai suhteessa?
Palkansaaja
Ammatinharjoittaja
Osuuskunta
Yhtiöt
Osakeyhtiö
Yhtiöverotus
Ennakkoperintä
Arvonlisävero
Palvelujen osto
Palkkaaminen
Sosiaaliturva
Eläkkeet
KOTITOIMISTO
Vaihtoehdot
Lähityö
Varustus
Välineet
24/7
Sosiaalinen vai erakko?
LÄHTEET JA LISÄTIETO
Systeemi
Lukeminen ja kirjoittaminen
Kirjoittajan taidot
Freelance-toimittaja
Lehtimies tai -nainen
Lehtijuttu
Kirjailija
Kirjan kirjoittaminen
Kirja elää
Käsikirjoitus julki
Kirjoittaja ja kustantaja
Apurahat
Kustantaminen
Kirjan markkinointi
Yritykset, verot ja eläkkeet
Kotitoimisto
Kirjalähteet
KIRJAILIJASTA
Tämä kirja julkaistiin painettuna jo muutama vuosi sitten. Se on yhä enemmän kuin relevantti – toista vastaavaa koostetta kirjoittamisen ansaintalogiikasta ei ole suomeksi julkaistu. Ulkomaiset teokset taas eivät tunne Suomen olosuhteita. Paperikirjaa on edelleen saatavana kirjakauppojen kautta ja kustantajalta (www.etukeno.fi).
Muutama asia sentään on muuttunut. Kirjoittajan mahdollisuudet saada teoksensa julki ovat lisääntyneet oleellisesti tietotekniikan ja sen varaan rakentuvien palvelujen kehityksen myötä. Kirjoittamisella elämistä uudet julkaisutavat eivät välttämättä edistä. Tärkeimmät uudet vaihtoehdot ovat bloggaaminen ja e-kirja.
Kuka tahansa saa nykyisin tekstinsä ja valokuvansa ilmaiseksi nettiin. Lukeeko niitä kukaan, on sitten eri juttu. Yksinkertaisinta on ryhtyä pitämään blogia, mielellään säännöllisesti ilmestyvää päiväkirjaa. Useat blogeihin erikoistuneet verkkosivustot kokoavat blogeja yhteen, luetteloivat, helpottavat lukijan osaa tämän etsiessä mieleisiään, esimerkiksi tietyn aihepiirin tekstejä.
Blogit sisältävät useimmiten asiaa tai vähintään tunnelmia. Varsin harvassa ovat blogikirjoitukset, joilla on vain kaunokirjallista, sanataiteellista arvoa. Tämä ennakoinee sitä, että painetuissakin kirjoissa tullaan vähitellen luopumaan keksittyjä aiheita käsittelevästä sanojen pyörittelystä: tulevaisuudessa asia puhuu – vaikka asian voi toki tarjota helppolukuisessa muodossa.
Kiinnostava ja hyvin kirjoitettu blogi löytää ensimmäiset ja yhä lukuisammat lukijansa ja kasvattaa heidän määräänsä – näin ainakin sopii toivoa. Tulonhankinnassa harva blogi auttaa; vain jos kirjoittaja on kovin korruptoitunut eli tuo teksteissään esiin tuotemerkkejä ja kaupan asiaa, bloggaamisesta saattaa saada osan elannosta. Useimmiten suosittukin blogi on pelkkä kirjoittajansa käyntikortti, jolla myydään jotain muuta. Tätä kautta blogi voi tuottaa poliittista menestystä, kirjan kustannussopimuksia, työtilaisuuksia tai sosiaalisia suhteita.
Kirjan julkaisemiseksi ei nykyisin tarvitse löytää kustantajaa. Julkaiseminen on kaiken lisäksi haluttaessa täysin ilmaista. Tämä kaikki onnistuu julkaisemalla tekstit sähkökirjana. E-kirjan tuotantokustannukset ovat vähäiset, ja niidenkin kattamisesta myyntiprovisiona voi yleensä sopia. Silloin julkaiseminen ei maksa kirjoittajalle mitään. Jos myyntiä syntyy, valtio ottaa tuloista suuremman siivun kuin paperikirjoista: arvonlisävero on 24 %, kun se tavallisille kirjoille on 10 %.
Tekniset e-kirjana julkaisemisen vähimmäisvaatimukset ovat Word-muotoinen teksti, kanteen sopiva jpg- tai pdf-kuva tai ainakin ajatus kansiaiheeksi. Tästä syntyy sähkökirja muutaman sadan euron työpanoksella; osa muuntamisista teetetään nykyisin Intiassa, ja kilpailu pudottaa hinnoittelua koko ajan. Kirjoittaja voi teettää työn könttähinnalla tai antaa sähkökirjan tekijälle (joka silloin voi toimia "kustantajana" tai "julkaisijana") osan kirjan myyntitulosta. Osa nettikirjakaupoista tekee muuntamista myös, mutta tämä näkyy tietenkin myyntiprovisiossa.
Nettikirjakauppojen toimintatavat ja myyntipalkkiot elävät juuri nyt voimakkaasti, poikkeavat kaupasta toiseen paljon, eivätkä välttämättä ole selviä kaupoille itselleenkään. Kaupan itselleen ottama osuus kirjan hinnasta vaihtelee erittäin suuresti ja riippuu siitä, kenen kanssa kauppa tekee sopimuksen. Kustantajalta otettava provisio on usein pienempi kuin suoraan kirjoittajan kanssa sovittava prosentti.
Markkinajohtajia ovat tällä hetkellä Elisa Kirjat ja Ellibs, miksei myös Apple omille laitteilleen. Myyntiprovisio on yleensä pienempi kuin se lähes 50 %, minkä kustantaja joutuu maksamaan Kirjavälityksen ja kirjakauppojen kautta myydyistä paperikirjoista, kustantajalle tyypillisesti 30 %:n luokkaa. Kirjoittaja joutuu maksamaan ensin kirjan muokkaamisesta sähkökirjaksi, jotta provisio jäisi tuohon, tai hyväksymään isomman myyntipalkkion. Eräs uusi yrittäjä (www.dimcos.com) tarjoaa nettikirjan myyntiä 0-provisiolla, mutta laskuttaa listoille pääsystä 50 €.
Yksi helppo tapa tuottaa ja saada myyntiin e-kirja on se, mitä tähän kirjaan on käytetty: osoitteesta www.klaava.fi löytää yrittäjän, joka provisiota vastaan hoitaa asiat käsikirjoituksesta eteenpäin.
Kun kustantaja puuttuu välistä, e-kirjana voi julkaista kuinka vaatimattoman tekstin tahansa. Omakustanteen tapaiset e-kirjat tulevat kustantajien kautta tulevien rinnalle. Tätä kautta kirjojen laatutaso vääjäämättä putoaa; ainakin keskimäärin nykyisten omakustanteiden taso lienee kustannettuja kirjoja huonompi. Toisaalta, prosessista puuttuvat silloin kustantajien toteuttama sensurointi, kirjavalintojen vanhakantaisuus ja isot tuotto-odotukset, ja kirjallisuus voi saada uusia tuulia.
Suomenkielisten e-kirjojen markkinat ovat toistaiseksi erittäin pienet, eikä sähkökirjoja kirjoittamalla tai julkaisemalla juuri elä. Maailma kuitenkin muuttuu: Yhdysvalloissa myydään jo enemmän sähköisiä kuin paperisia kirjoja. Meilläkin monet toimijat jo varautuvat myynnin isoon kasvuun ja ottavat siksi listoilleen mahdollisimman laajan valikoiman.
Maaliskuussa 2013
Kari Ojala