1
Tilaus–toimitusketju liiketoiminnassa
Liiketoiminnan kielenkäyttö on täynnä uusia termejä ja käsitteitä, joita ei vielä muutama vuosi sitten ollut olemassakaan. Uudet termit ja käsitteet ovat yksi esimerkki kaikelle taloudelliselle toiminnalle tyypillisestä loppumattomasta muutoksesta. Kun asioita tehdään uudella tavalla, eivät vanhat käsitteet aina riitä.
Ensimmäisen luvun oleellisia aiheita:
• Luvussa täsmennetään tilaus–toimitusketjuun liittyvien käsitteiden sisältöä.
• Tilaus–toimitusketjun todetaan olevan käytännön seuraus toimintamallista, jossa yritykset pyrkivät keskittymään omaan erityisosaamiseensa. Keskenään toimivilla yrityksillä ei kuitenkaan tarvitse olla yhteisesti suunniteltua päämäärää.
• Tilaus–toimitusketjun yritysten yhteistyön edistämiseen on kehitetty joukko menetelmiä ja tekniikoita. Niitä esitellään lyhyesti tässä luvussa.
Tilaus–toimitusketju ja muita siihen liittyviä käsitteitä
Kun elintaso ainakin osassa maailmaa on valtavasti kohentunut, on taloudellinen aktiviteetti myös samassa suhteessa kasvanut. Ilmiön takana ovat poliittiset muutokset, markkina-alueiden yhdentyminen, kaupan esteiden väheneminen ja uusi kommunikaatioteknologia. Myös Kiinan, Intian, Venäjän ja Etelä-Amerikan maiden taloudellinen kehittyminen on osa kehitystä, jonka seurauksena yritysten toimintaympäristö on laajentunut.
Muutoksia on tapahtunut myös yritysten omissa toimintatavoissa. Lähes kaikkien tuotteiden tuotanto on hajautettu. Osat valmistetaan eri maissa ja ne kootaan yhteen toisaalla. Tämä on ehkä yksi näkyvimmistä globalisaation piirteistä.1Tämän ohella internetin ja sähköisen kaupan vakiintuminen ovat lisänneet kommunikoinnin ja kaupankäynnin vaihtoehtoja. Prosesseja ja tietoja tulee pystyä hallitsemaan monikanavaisesti. Nimikemäärät kasvavat, saatavuuteen ja toimitusvarmuuteen liittyvät vaatimukset lisääntyvät.
Yritykset keskittyvät entistä enemmän ydinosaamiseensa. Mikään yritys ei voi hallita kovinkaan montaa tuote- tai palvelualuetta; liiketoimintaan tarvitaan yhteistyötä muiden yritysten kanssa. Maapalloistumisen johdosta yrityksillä on lisääntyvä tarve hallita saapuvat ja lähtevät tavara- ja tietovirrat paremmin. Vain maailmatalouden vaihtelevat suhdanteet hidastavat väliaikaisesti kehitystä.
Tilaus–toimitusketju
Tässä kirjassa käytettävä termi tilaus–toimitusketjun hallinta on suomennos käsitteestä supply chain management (SCM), joka yleistyi 1990-luvulla. SCM:n synty on sidoksissa edellä kuvattuihin liiketoiminnan muutoksiin ja erityisesti siihen, että kuluttajien hankkimat hyödykkeet tai palvelut saavat lopullisen sisältönsä vaiheittain monien liiketoimien yhteisvaikutusten seurauksena.
Ajatellaan vaikkapa pyykinpesujauhetta. Kuluttaja valitsee tarvitsemansa lähikaupasta, johon pesuaine tulee maahantuojalta kauppaketjun jakeluorganisaation kautta. Ennen maahantuontia ketjussa on valmistaja, kemiallisten raaka-aineiden valmistajia, pakkausten ja niiden raaka-aineiden valmistajia, erilaisia varastoimisen ja kuljettamisen vaiheita sekä kaiken kaikkiaan paljon tieto- ja rahavirtoja.
Samaa tarkoittaen näkee käytettävän myös termiä tarjontaketju. ”Maidon tarjontaketjulla tarkoitetaan joukkoa toimijoita, joiden toimi...