NOKIAN
MAHDOTON
MAHALASKU

Merita Vilen – Risto Rumpunen




Moimedia Oy







© Merita Vilen ja Risto Rumpunen 2014

Versio 2.0

ISBN 978-952-68052-2-1

Kustantaja: Moimedia Oy

Kuvitus: Tommi Mutikainen

Sisällys

ESIPUHE

I OSA – YLI SATAVUOTIAS, JOKA ETSI ITSEÄÄN

1. Johdanto

2. Astuin sisään maailmaa johtavaan yritykseen

3. Nokian yrityskulttuurin myrkyttymisen ensioireita

4. Lyhyt Nokian ja maailman historia vähän kaikesta 1865–1992

II OSA – NOUSUN HUUMA HUIMAA PÄÄTÄ

5. Uuden pääjohtajan aika

6. Todellinen unelmaryhmä

7. Dream Team

8. Riski, joka kannatti

9. Vuotta ennen Nokian logistiikkakriisiä

10. Skaalausongelmasta tuli logistiikkakriisi

11. Kännykkämineraalien kauppa kävi, sota jatkui

12. Kommari ja muita nerokkaita keksintöjä

13. Taistelu standardeista

14. Symbian syntyy

15. Huippujoukkueen huippusuorituksia

16. Maailman suurin 1998

III OSA – JULKINEN IMAGO VASTAAN TODELLISUUS

17. Toimitusjohtajan valta kasvaa ja hartiat kapenevat

18. WAP vaipui unten maille

19. Sädekehän loisteessa Keilaniemessä

20. PowerPoint-palatsi

21. Kalvoilla oli aina asiakas

22. Iipeissä inventoitiin ihmisiä

23. Johtajat kuin insinöörejä

24. Elämä kasvihuoneessa näytti erilaiselta

25. Komiteapäätöksentekoa

26. Optioista keskusteltiin kuin autojen vuosimalleista

IV OSA – ALAMÄKI ALKAA

27. Perhe muuttaa Teksasiin

28. Taco eli kummallisen näköinen kännykkä

29. Funkkiksesta matriisiin

30. Meidän puolella vai meitä vastaan?

31. Lakimiehet, jotka rikkoivat lakia

32. Katse kääntyy Amerikasta Aasiaan

33. NSN eli niin sanottu network

V OSA – ARMOTTOMIA AIKOJA

34. OPK eli Olli-Pekka Kallasvuon aika

35. Työsuhteen amerikkalainen loppu

36. Symbian rakoilee

37. Maailma avautuu uudelleen

38. Paluu Suomeen

39. Nokia Siemens Networks ja muita muuttuvia tekijöitä

40. Se on vain yksi puhelin

41. Ostosvimma

42. Osta Navteq – ja pysyt kartalla

43. Muodonmuutoksia

44. Hankalasti avautuva ovi

45. Symbian – strateginen päätös vai epätoivoinen ratkaisu?

46. YYA-sopimus yhteistyökumppanien kanssa

47. Urkintalaki eli Lex Nokia

48. Nokia taistelee tilastaan ekosysteemeissä

49. Maailmankaikkeus supistuu 2010

50. Siemensin vanha ja uusi yrityskulttuuri

VI OSA – MICROSOFTIN PERÄMIES NOKIAN KIPPARIKSI

51. Työhevonen nimeltä Elop

52. Palava porauslautta

53. Elop osbornisoi – helmikuu 2011

54. Mediarituaaleja

55. Intialaiset menivät nokiakauppaan

56. Nokian Lumian-osto USA:ssa helmikuussa 2013

57. Suuret kaupat Suomen suvessa

VII OSA – LOPUN ALKUA ELI KOHTI PÄIVÄÄ NUMERO YKSI

58. Lintu Nokialta

59. Pääjohtaja muistelee

60. Nokian toimitusjohtajien risut ja ruusut

61. Kaikki rähmällään

62. Piensijoittajat puhuivat suurella äänellä

63. Sopimusta odotellessa

64. Nokian seitsemän kuolemansyntiä

65. Kaikki keksimisen arvoinen on jo keksitty ja muita tarinoita

Kiitokset

Lähdekirjallisuus

Lähteitä

Esipuhe



Ideani tähän kirjaan syntyi kesällä 2012, jolloin Nokia oli juuri julkistanut isot irtisanomisensa maailmalla. Nokian kurssi oli romahtanut alle 2 euron toukokuussa 2012. Mediassa esiintynyt Nokian ylin johto selitti, että ei tässä ole mitään kummallista, muutkin isot yhtiöt ovat olleet pohjalla ja nousseet sieltä. Minusta tämä kaikki tuntui ihan uskomattomalta selittelyltä.

Olin työskennellyt yhtiössä viisi vuotta sen nousukaudella. En ollut lainkaan yllättynyt tilanteesta. Minusta yhtiö oli outo ja moni asia oli pahasti pielessä jo silloin. Suomalaiset piensijoittajat, perheet ja suvut, jotka olivat sijoittaneet Nokian osakkeisiin, tuntuivat luottavan Nokiaan ja sen ylimmän johdon selityksiin. He eivät tienneet niitä asioita, joista minä olin perillä ja joita havaitsin työskennellessäni yhtiössä. He uskoivat Nokian nousuun, koska yhtiön nykyiset ja entiset johtajat niin vakuuttivat.

Minä en selityksiä niellyt. Minusta muutosjohtamisen näkökulmasta mikään ei viitannut uuteen nousuun. Nokia, oman alansa maailmanjohtaja ja loistavasti menestynyt yritys, ei voinut toimia sillä tavoin sortumatta. Ruohonjuuritason näkökulmasta yhtiötä johdettiin väärin ja moni asia oli pahasti pielessä jo silloin, kun yhtiö takoi voittoa. Sen voitot tuntuivat vain vahvistaneen sen huonoa johtamiskulttuuria ja organisaation tyhjiä, turhia ja turhauttavia toimintoja.

Nokian asema yrityksenä Suomessa ja maailmalla on ainutlaatuinen. Tiesin, etten voisi kirjoittaa ja tehdä tätä kirjaa yksin. Puhuin aiheesta ystäväni Risto Rumpusen kanssa syksyllä 2012 ja aloin tarkemmin seurata Nokian tilannetta. Etsin merkkejä niistä muutoksista, joita johto vakuutti vievänsä eteenpäin. Olin silloin paljon USA:ssa. Etäisyys auttoi hahmottamaan asioita selkeämmin ja kirkkaammin.

Tammikuussa 2013 teimme Riston kanssa päätöksen, että kirjoittaisimme yhdessä kirjan Nokiasta, sen historiasta, minun kokemuksistani ja näkemyksistämme. Halusimme tehdä kirjan, joka on ruohonjuuritason näkökulma aiheeseen, ja yhdistelmä bisnesanalyysiä, tutkivaa journalismia ja yrityshistoriaa. Emme halunneet kuulla yhtiön ylimmän johdon selityksiä, sillä olimme lukeneet ja kuulleet heidän puheitaan ja lupauksiaan muun median kautta jo ihan tarpeeksi. Me halusimme antaa rehellisemmän kuvan.

Helsingissä 8. kesäkuuta 2014

Merita Vilen ja Risto Rumpunen

I OSA

YLI SATAVUOTIAS, JOKA ETSI ITSEÄÄN

1. Johdanto

Nokia oli matkapuhelinalan edelläkävijä 1980- ja 1990-luvuilla. Sen romahdus alaa hallitsevasta yrityksestä alisarjan haastajaksi 2000-luvun puolivälistä alkaen oli ennennäkemättömän raju. Yhtiön nousun vuosina Nokia oli bisneskirjallisuuden paljon ylistetty ja tutkittu esimerkillinen yritys. Sen romahdus on tehnyt siitä jälleen tutkijoita kiinnostavan tapauksen. Nokian vanha johto ja media etsi syitä yhtiön romahdukseen vääristä teknologiavalinnoista ja Windows-päätöksen myötä myös väärästä käyttöjärjestelmästä. Yhtiön edustajat ja johtajat toistelivat samoja sanoja lakkaamatta eri haastatteluissa. Mikä mahtoi mennä niin pahasti pieleen, että yhtiö romahti niin nopeasti? Kerromme tässä kirjassa ruohonjuuritason näkemyksen aiheesta, jossa julkista keskustelua ovat hallinneet yhtiön johtajiston näkemykset.

Keskustelin tuntemani Readingin yliopiston Henley Business Schoolin professorin Kevin Moneyn kanssa Nokian tilanteesta tammikuussa 2013. Häntä ja monia muita kansainvälisiä yritystutkijoita kiinnosti suuresti, mikä yhtiössä oli mennyt jo silloin niin pahasti pieleen, että yhtiön osakekurssi oli tippunut rajusti ja markkinaosuudet huvenneet poikkeuksellisen nopeasti lähes mihin tahansa rehellisesti toimineeseen yritykseen verrattuna. Kuvailin hänelle omia kokemuksiani. Keskustelumme lopuksi hän totesi yllättäen: ”Ahaa – puhut myrkyllisestä yrityskulttuurista.” Keskusteluni Nokian tilanteesta ja tutkimusmatkani sen yrityskulttuuriin levinneen myrkyn selvittämiseksi on ollut osin myös henkilökohtainen matka omaan menneisyyteeni. Vielä työskennellessäni Nokian palveluksessa yhtiö oli maailman menestynein firma ja oman alansa ehdoton johtotähti. Siitä huolimatta minusta moni asia oli pahasti vialla jo työskennellessäni yhtiön palveluksessa vuosina, jolloin se takoi historiansa parasta tulosta.

Haluamme antaa lukijalle ruohonjuuritason näkemyksen aiheeseen nimeltä Nokia. Olemme haastatelleet moni entisiä ja nykyisiä asiantuntijatasolla ja keskijohdossa työskennelleitä nokialaisia. Yhtiöstä on kirjoitettu vuosien mittaan niin paljon, että on syntynyt harha, että kaikki olisi jo kerrottu. Olemme koonneet kirjan kronologisesti, pienin poikkeuksin. Kirja alkaa henkilökohtaisella näkökulmalla Nokiaan: miltä kaikki näytti ja tuntui ruohojuuritasolta katsottuna, kun aloitin työni yhtiön palveluksessa. Miten myrkyllinen yrityskulttuuri vaikuttaa ja miten se vaikutti minuun. Sen jälkeen sukellamme ajassa taaksepäin yli sata vuotta aikaan, jolloin Nokia perustettiin. Kerromme valikoituja viipaleita Nokian, Suomen ja maailman historiasta kevyesti luettavana pakettina, jonka voi halutessaan hypätä yli. Toivon mukaan lukija saa siitä uusia oivalluksia, miten globaalissa maailmassa monet sellaiset tapahtumat, joista yrityshistoriassa ei tavallisesti kerrota mitään tai kerrotaan hyvin kaunistellen, varmasti vaikuttavat johtajien päätöksiin ja muuttavat yritysten toimintatapoja ja strategiaa, vaikka yritysten kustantamat omat historiikit tavallisesti kuittaavat asian toteamalla lyhyesti yhtiön tehneen uusia strategisia päätöksiä.

Kirjan toisesta osasta lähtien jatkamme tarinaa kronologisesti ja kerromme henkilökohtaisesta näkökulmastani työskentelystä nopeasti muuttuvan toimialan palveluksessa. Millaisia olivat ensimmäiset päivät ja kuukaudet maailman suurimman ja menestyneimmän matkapuhelinvalmistajan palveluksessa vuonna 2001? Vastasiko mediassa luotu imago todellisuutta ja millaista yhtiön toiminta oli ruohonjuuritasolta kehityspäällikön näkökulmasta. Parin vuoden Espoossa työskentelyn jälkeen muutin perheeni kanssa Yhdysvaltoihin ja työskentelin Nokian konttorilla Teksasissa. Kokemus antoi yllättävän amerikkalaisen ruohonjuuritason näkökulman matkapuhelinbisnekseen. Miten erilaiselta Suomi ja Nokian toiminta sieltä käsin näytti. Palattuani Suomeen Nokialla alkoi uusi aikakausi. Jorma Ollila väistyi pääjohtajan paikalta ja toimitusjohtajana oli Olli-Pekka Kallasvuo. Nokia teki vielä huipputulosta, mutta joutui leikkaamaaan kuluja ja karsimaan toimipisteitä ja tuotekehitystä. Nokian alamäki oli alkanut ja se kiihtyi, kun yhtiön johtoon palkattiin nopeasti yrityksestä toiseen liikkunut Stephen Elop. Kun Nokian osakekurssi tippui alle 2 euron, todellinen syöksykierre oli tosiasia. Viimeisessä osassa kerromme yhtiön mobiililaitepuolen draamaattisista tapahtumista.

Nokian mahalaskuun ja syöksykierteeseen ei ole mitään yhtä suurta ja yksittäistä syytä, sillä sen taustalla oli pitkän aikavälin tapahtumat. Osan niistä ymmärtää parhaiten vain yhtiön sisältä työntekijöiden näkökulmasta. Mutta osan syistä näkee paremmin katsomalla tar...