Ari Pitkäranta
Kustantaja: e-Oppi Oy, Ylätie 2, 31600 Jokioinen
Kustannustoimitus: Johannes Pernaa
Kannen kuva: Shutterstock.com
Taitto: Markku Laskujärvi, Vesa Antikainen
Kuviot: Markku Laskujärvi
Asiakaspalvelu: info@e-oppi.fi, www.e-oppi.fi
ISBN: 978-952-6649-82-5 (EPUB)
Julkaisuvuosi: 2015
Versio: 1.0 (2015)
© Tekijät ja e-Oppi Oy, 2015
Tämä teos on oppikirja, joka on suojattu tekijänoikeuslailla (404/61). Tämän teoksen tai sen osan valokopiointi tai digitaalinen kopiointi tai käyttö edellyttää oikeudenomistajan luvan. Kopiosto ry myöntää teosten osittaiseen kopiointiin lupia. Opetus- ja kulttuuriministeriö on hankkinut mm. peruskouluille ja lukioille luvan valokopioida julkaisuja opetus- ja tutkimuskäyttöä varten.
Teoksen tai se osan muuntelu on kielletty.
ESIPUHE
KIRJAN RAKENNE
Työkirjan osat
Punaiset langat
Miten työkirjaa käytetään innovaation suunnitteluun?
Työkirjan kanssa työskentely etenee seuraavalla tavalla
PROJEKTINOHJAUSKORTIT
PROJEKTISUUNNITELMA
Tarvekartoitus
Käsitekartta: kohde tai ilmiö
Suunnittelututkimus
Leviäminen ja omaksuminen
JOHDANTO
Asenne
Mielekäs oppiminen
INNOVAATION SUUNNITTELUTUTKIMUS
Lineaarisuus ja epäjatkuvuus
Perustutkimus, soveltava tutkimus ja suunnittelututkimus
Punainen lanka 1. Kuvaile työyhteisöäsi, omaa toimenkuvaasi ja rooliasi työyhteisössäsi
Pohdittavaa
ENSIMMÄINEN OSA - TARVEKARTOITUS
TARPEEN KARTOITTAMISEN PERUSIDEA
Tarve löytyy läheltä
Käsitekartoitus
Tutkimuskohteena innovaation elinkaari
TARVEANALYYSI
Tehokkuus ja tuottavuus
Innovaation elinkaaritutkimuksen alueet
Punainen lanka 2. Hahmota työympäristössäsi oleva kehittämishanke ja täsmennä sen merkityksellisyys organisaation kokonaisuuden kannalta.
KÄSITEKARTTA
Soveltuvuus
Pohdittavaa
VIITEKEHYS
Arvoketju
Strategia ja rakenne
Paradigma
Teknologia
Sosiaalinen konstruktivismi
Arvokonsepti ja kokonaistuote
Pohdittavaa
OPPIMISEN JÄRJESTELMÄ
Oppimistilan arkkitehtuuri
Ohjaus
Ongelmanratkaisu
Sosiaalinen tiedon jakaminen
Tiedon luominen
Punainen lanka 3. Kerro lyhyesti, mitä tarkoitetaan PBL-menetelmällä ja arvioi, kuinka se voisi toimia oppimisen edistäjänä omassa organisaatiossasi ja erityisesti valitsemassasi kehityskohteessa.
Pohdittavaa
TIETEENFILOSOFIA
Systeemiteoria
YHTEENVETO
Pohdittavaa
TOINEN OSA – KOHDE JA ILMIÖ
TUOTE JA ARVOKETJU
Punainen lanka 4. Esitä kuinka PBL-menetelmän avulla työyhteisön erilaiset jäsenet voisivat parantaa omaa työsuoritustaan ja edelleen kehittää osaamistaan.
Kokonaistuote
Tuotteen arvo
Käsitekartta
Erilaiset käyttäjät
Pohdittavaa
ORGANISAATIO
Organisaation ja ympäristön vuorovaikutus
Organisaatio järjestelmänä
Innovatiivinen organisaatio
Strategia ja rakenne
JOHTAMINEN
Epäjatkuva johtaminen
Viivästetty logistiikka mahdollistajana
Innovaatiojohtaminen
Luottamus
Aika
Pohdittavaa
TEHOKKUUS JA TUOTTAVUUS
Toiminnan tehokkuus ja tuottavuus
Pareto-periaate
Organisaatiokulttuuri
Aikuismaisen kulttuurin piirteitä
Virastopolitiikka
Pohdittavaa
LAATU
Laadun käsite
Prosessi
Laadun näkökulmat
Pohdittavaa
YHTEENVETO
KOLMAS OSA – KEHITTYMINEN
INNOVAATION KEHITTYMINEN
Innovaatioiden luokittelua
Innovaation kehittäminen
Määräsuuntainen innovaatio ja välimaastoinnovaatio
Punainen lanka 5. Pohdi erilaisen osaamisen ja työkokemuksen merkityksellisyyttä yksilön ja työyhteisön näkökulmasta.
Pohdittavaa
KÄYTTÄJÄTIETO
Käyttötiedon tarve
Käyttäjätieto tuotekehityksen tukena
KÄYTTÄJÄTIEDON HANKINTA
Tiedon hankintatavat
Suunnittelijan kokemus
Käyttäjät suunnittelutyössä
Havainnointi
Haastattelut
Haastatteluteemat
Haastattelumenetelmät
Tuotteiden ja palveluiden analysointi
Artefaktianalyysillä saatava tieto
Prototyypit ja koekäyttö
Julkaistu tieto ja asiantuntijat
Käytettävyystestaus
Pohdittavaa
SUUNNITTELUTOIMINNOT
Suunnittelututkimus
Suunnittelututkimuksen kohteita ja alueita
Konseptisuunnittelu
Pohdittavaa
INNOVAATION SUUNNITTELU
Käsitteitä
Suunnitteluosaaminen
Suunnitteluosaamisen alueet
Innovaation toteuttaminen
Määrittelyprosessi
Toimeenpanoprosessi
Rinnakkaiset määrittely- ja toimeenpanoprosessit
Innovaatiosuunnittelun eteneminen
Pohdittavaa
INNOVAATION ARVIOINTI
Pohdittavaa
YHTEENVETO
NELJÄS OSA – INNOVAATION LEVIÄMINEN JA OMAKSUMINEN
INNOVAATION LEVIÄMINEN
Punainen lanka 6. Pohdi, mitkä tekijät edistävät ja estävät oppimista ja kuinka itse voisit asiaan työyhteisössäsi vaikuttaa.
Meemi
INNOVAATION KÄYTTÄJÄRYHMIEN LÄHESTYMINEN
Normaalijakauma
Segmentit
Halkeamat normaalijakaumassa
Kuilu
Pohdittavaa
INNOVAATION OMAKSUMINEN
Punainen lanka 7. Tarkastele myös, kuinka omassa organisaatiossasi voitaisiin tukea työssä oppimista ja työympäristön kokonaisvaltaista kehittämistä.
Taloudellisen kasvun logistiikka
Toimijaverkkoteoria
Rogersin malli
Mooren kuilumalli
Pohdittavaa
YHTEENVETO
Punainen lanka 8. Arvioi lopuksi laatimasi kehittämishankkeen toteuttamismahdollisuuksia.
Punainen lanka 9. Hankkeen toteutus – loppuraportti: Kumppanuushanke liiketoimintaosaamisen kehittämiseksi mikroyrityksissä (2009–2012)
LÄHDELUETTELO
Asenne on arkikieleen siirtynyt psykologian käsite. Asenne tarkoittaa sitä, että henkilöllä on joko positiivisesti tai negatiivisesti latautunut suhtautuminen kulloistakin käsillä olevaa asiaa kohtaan. Asenne sisältää sekä tunnepohjaisen suhtautumisen asiaa kohtaan että jonkin verran tietoa siitä. Asennetta ei voi nähdäkseni lähestyä yrittämällä kumota sitä, koska se on antanut turvan hahmottaa henkilön elämismaailmaa siihen asti. Asennetta voi lähestyä löytyneen ja hyväksytyn tarpeen kautta. Täytyy myös muistaa, että asian ratkaisu ei milloinkaan löydy siltä tasolta, missä ongelma ilmenee. On mentävä syvemmälle tasolle asioiden rakenteeseen, koska muuten niiden korjaaminen on oireitten hoitoa tai vaientamista.
Turun yliopiston opettajankoulutusyksikön entinen johtaja professori Jorma Heikkilä kuvasi asenteen pysyvyyttä yrittäjille suunnatussa luennossaan 1994: ”kolme vuotta ei muuta ihmistä asenteellisella tasolla millään tavoin”. Se on eräs syy siihen, miksi asiat taloudessa ja yhteiskunnassa viime kädessä kehittyvät katastrofien kautta. Tekniikan kehittämiseen ei sinänsä liity suuria asenteellisia ongelmia. Uusi asia voidaan oppia muutamassa päivässä. Sen sijaan uusien asioiden käyttöönotto etenee psykologisesti määriteltyjen elinkaaren vaiheiden mukaan.
Olen kohdistanut työkirjan erityisesti ammattikorkeakoulun opiskelijan ja asiakasyrityksen välisen hankkeen työalustaksi. Innovaation suunnittelu -työkirjan läpileikkaavana punaisena lankana ja tapausesimerkkeinä kulkee järjestelmätuotteen suunnittelututkimus. Annoin suunniteltavalle tuotteelle aikoinaan nimen Taloudellisen oppimisen järjestelmä (Pitkäranta, 2004).
Käytän jatkossa nimeä oppimisen järjestelmä. Oppimisen järjestelmä on ”taloudellinen” kahdesta syystä. Ensimmäinen on se, että oppiminen tapahtuu ongelmasta käsin. Ei opiskella kaikkea, vaan opitaan vain reitti ongelmasta nykyhetkeen. Toiseksi tämä oppimisen järjestelmä liittyy asioihin, joilla on jollakin tavoin taloudellista merkitystä. Talous tarkoittaa sitä, että niukat resurssit pitää kohdentaa. Ellei kaikkea tehdä ihmistyöllä, on otettava avuksi teknologia.
Innovaation suunnittelu etenee tarpeen ohjaamana. On makuasia, kutsummeko työstettävää asiaa ongelmaksi, tehtäväksi vai tarpeeksi. Tämä rajanveto tulee eteen tarvekartoituksessa, jossa lähestymme asiaa innovaation tarpeen näkökulmasta.
Innovaatiolla tarkoitetaan hyödynnettyä keksintöä. Innovaatio voi olla esimerkiksi uusi oppimisympäristö, hoitotapa vanhuksille ja lapsille tai uusi yhteistyömuoto, tai se voi olla uusi materiaali, uusi teknologia, uusi tuote, uusi valmistusosaaminen, uusi palvelu tai uudet markkinat. Digitaalinen ja hiukkasfysiikkaan perustuva maailma ei tunne rajoja eikä esteitä. Ainoa kehittämisen este on henkinen, ja se on nimeltään asenne.
Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta (TKI) on osa korkeakouluopetusta. Tämän päivän innovaatioajattelussa on etusijalla käyttäjän eli ihmisen näkökulma. Innovaation pitää palvella käyttäjää ihmisen elämismaailman tasolla. Tämän työkirjatuotteen käyttäjä on korkeakouluopiskelija, opettaja, yrittäjä tai yrityksen tuotekehitysvastaava. Oppiminen ja tiedon perusta liittyvät lisääntyvästi tiedon sosiaaliseen rakentumiseen.
Innovaation tarvetta, joko tuotetta tai sen tuotantojärjestelmää, tutkitaan ympäristössään. Tällaista menetelmää Sari Poikela (2003) kutsuu ongelmalähtöiseksi oppimis- ja tutkimusmenetelmäksi. Tutkimusmenetelmä on käyttäjä- ja ihmisläheinen lähestymistapa tarpeen kartoittamiseksi. Tässä työkirjassa tarpeita jäsennellään suunnittelututkimuksen menetelmillä, esimerkiksi käsitekartan avulla. Työn edetessä tulet huomaamaan, että on huomattavasti yksinkertaisempaa kartoittaa ja määritellä tarve kuin kehittää siihen toimiva ihmisläheinen ratkaisu.
Suunnittelututkimuksen tapausesimerkkinä, läpi kirjan kulkevana punaisena lankana, tarkastellaan jo mainittua oppimisen järjestelmää, joka kehittää eri osapuolten osaamista – kykyä nähdä ja toteuttaa.
Opiskelija, yrityksen tuotekehitysvastaava tai yrittäjä kerryttää suunnitteluosaamista, ja hankkeen ohjaaja – joko opettaja tai projektivastaava – on hankkeessa asiantuntijan roolissa. Asiantuntijuutta on erityisesti kyky edetä uusiin asioihin aiemmista kokemuksista kertyneen osaamisen avulla. Tuotekehitystyössä tuotteen käyttäjä on avainroolissa, ja tämä on myös edullinen tapa edetä, koska käyttäjä tuntee tarpeensa parhaiten. Suunnittelija on samalla tutkija, joka havainnoi ja pukee käyttäjän tarpeet sanallise...