innovaatio-kansi.jpg

Innovaatio luo arvoa: työkirja innovaation suunnitteluun

Ari Pitkäranta

Kustantaja: e-Oppi Oy, Ylätie 2, 31600 Jokioinen

Kustannustoimitus: Johannes Pernaa
Kannen kuva: Shutterstock.com
Taitto: Markku Laskujärvi, Vesa Antikainen
Kuviot: Markku Laskujärvi

Asiakaspalvelu: info@e-oppi.fi, www.e-oppi.fi

ISBN: 978-952-6649-82-5 (EPUB)
Julkaisuvuosi:
2015
Versio: 1.0 (2015)

© Tekijät ja e-Oppi Oy, 2015

Tämä teos on oppikirja, joka on suojattu tekijänoikeuslailla (404/61). Tämän teoksen tai sen osan valokopiointi tai digitaalinen kopiointi tai käyttö edellyttää oikeudenomistajan luvan. Kopiosto ry myöntää teosten osittaiseen kopiointiin lupia. Opetus- ja kulttuuriministeriö on hankkinut mm. peruskouluille ja lukioille luvan valokopioida julkaisuja opetus- ja tutkimuskäyttöä varten.

Teoksen tai se osan muuntelu on kielletty.

Sisällys

ESIPUHE

KIRJAN RAKENNE

Työkirjan osat

Punaiset langat

Miten työkirjaa käytetään innovaation suunnitteluun?

Työkirjan kanssa työskentely etenee seuraavalla tavalla

PROJEKTINOHJAUSKORTIT

PROJEKTISUUNNITELMA

Tarvekartoitus

Käsitekartta: kohde tai ilmiö

Suunnittelututkimus

Leviäminen ja omaksuminen

JOHDANTO

Asenne

Mielekäs oppiminen

INNOVAATION SUUNNITTELUTUTKIMUS

Lineaarisuus ja epäjatkuvuus

Perustutkimus, soveltava tutkimus ja suunnittelututkimus

Punainen lanka 1. Kuvaile työyhteisöäsi, omaa toimenkuvaasi ja rooliasi työyhteisössäsi

Pohdittavaa

ENSIMMÄINEN OSA - TARVEKARTOITUS

TARPEEN KARTOITTAMISEN PERUSIDEA

Tarve löytyy läheltä

Käsitekartoitus

Tutkimuskohteena innovaation elinkaari

TARVEANALYYSI

Tehokkuus ja tuottavuus

Innovaation elinkaaritutkimuksen alueet

Punainen lanka 2. Hahmota työympäristössäsi oleva kehittämishanke ja täsmennä sen merkityksellisyys organisaation kokonaisuuden kannalta.

KÄSITEKARTTA

Soveltuvuus

Pohdittavaa

VIITEKEHYS

Arvoketju

Strategia ja rakenne

Paradigma

Teknologia

Sosiaalinen konstruktivismi

Arvokonsepti ja kokonaistuote

Pohdittavaa

OPPIMISEN JÄRJESTELMÄ

Oppimistilan arkkitehtuuri

Ohjaus

Ongelmanratkaisu

Sosiaalinen tiedon jakaminen

Tiedon luominen

Punainen lanka 3. Kerro lyhyesti, mitä tarkoitetaan PBL-menetelmällä ja arvioi, kuinka se voisi toimia oppimisen edistäjänä omassa organisaatiossasi ja erityisesti valitsemassasi kehityskohteessa.

Pohdittavaa

TIETEENFILOSOFIA

Systeemiteoria

YHTEENVETO

Pohdittavaa

TOINEN OSA – KOHDE JA ILMIÖ

TUOTE JA ARVOKETJU

Punainen lanka 4. Esitä kuinka PBL-menetelmän avulla työyhteisön erilaiset jäsenet voisivat parantaa omaa työsuoritustaan ja edelleen kehittää osaamistaan.

Kokonaistuote

Tuotteen arvo

Käsitekartta

Erilaiset käyttäjät

Pohdittavaa

ORGANISAATIO

Organisaation ja ympäristön vuorovaikutus

Organisaatio järjestelmänä

Innovatiivinen organisaatio

Strategia ja rakenne

JOHTAMINEN

Epäjatkuva johtaminen

Viivästetty logistiikka mahdollistajana

Innovaatiojohtaminen

Luottamus

Aika

Pohdittavaa

TEHOKKUUS JA TUOTTAVUUS

Toiminnan tehokkuus ja tuottavuus

Pareto-periaate

Organisaatiokulttuuri

Aikuismaisen kulttuurin piirteitä

Virastopolitiikka

Pohdittavaa

LAATU

Laadun käsite

Prosessi

Laadun näkökulmat

Pohdittavaa

YHTEENVETO

KOLMAS OSA – KEHITTYMINEN

INNOVAATION KEHITTYMINEN

Innovaatioiden luokittelua

Innovaation kehittäminen

Määräsuuntainen innovaatio ja välimaastoinnovaatio

Punainen lanka 5. Pohdi erilaisen osaamisen ja työkokemuksen merkityksellisyyttä yksilön ja työyhteisön näkökulmasta.

Pohdittavaa

KÄYTTÄJÄTIETO

Käyttötiedon tarve

Käyttäjätieto tuotekehityksen tukena

KÄYTTÄJÄTIEDON HANKINTA

Tiedon hankintatavat

Suunnittelijan kokemus

Käyttäjät suunnittelutyössä

Havainnointi

Haastattelut

Haastatteluteemat

Haastattelumenetelmät

Tuotteiden ja palveluiden analysointi

Artefaktianalyysillä saatava tieto

Prototyypit ja koekäyttö

Julkaistu tieto ja asiantuntijat

Käytettävyystestaus

Pohdittavaa

SUUNNITTELUTOIMINNOT

Suunnittelututkimus

Suunnittelututkimuksen kohteita ja alueita

Konseptisuunnittelu

Pohdittavaa

INNOVAATION SUUNNITTELU

Käsitteitä

Suunnitteluosaaminen

Suunnitteluosaamisen alueet

Innovaation toteuttaminen

Määrittelyprosessi

Toimeenpanoprosessi

Rinnakkaiset määrittely- ja toimeenpanoprosessit

Innovaatiosuunnittelun eteneminen

Pohdittavaa

INNOVAATION ARVIOINTI

Pohdittavaa

YHTEENVETO

NELJÄS OSA – INNOVAATION LEVIÄMINEN JA OMAKSUMINEN

INNOVAATION LEVIÄMINEN

Punainen lanka 6. Pohdi, mitkä tekijät edistävät ja estävät oppimista ja kuinka itse voisit asiaan työyhteisössäsi vaikuttaa.

Meemi

INNOVAATION KÄYTTÄJÄRYHMIEN LÄHESTYMINEN

Normaalijakauma

Segmentit

Halkeamat normaalijakaumassa

Kuilu

Pohdittavaa

INNOVAATION OMAKSUMINEN

Punainen lanka 7. Tarkastele myös, kuinka omassa organisaatiossasi voitaisiin tukea työssä oppimista ja työympäristön kokonaisvaltaista kehittämistä.

Taloudellisen kasvun logistiikka

Toimijaverkkoteoria

Rogersin malli

Mooren kuilumalli

Pohdittavaa

YHTEENVETO

Punainen lanka 8. Arvioi lopuksi laatimasi kehittämishankkeen toteuttamismahdollisuuksia.

Punainen lanka 9. Hankkeen toteutus – loppuraportti: Kumppanuushanke liiketoimintaosaamisen kehittämiseksi mikroyrityksissä (2009–2012)

LÄHDELUETTELO

ESIPUHE

Asenne on arkikieleen siirtynyt psykologian käsite. Asenne tarkoittaa sitä, että henkilöllä on joko positiivisesti tai negatiivisesti latautunut suhtautuminen kulloistakin käsillä olevaa asiaa kohtaan. Asenne sisältää sekä tunnepohjaisen suhtautumisen asiaa kohtaan että jonkin verran tietoa siitä. Asennetta ei voi nähdäkseni lähestyä yrittämällä kumota sitä, koska se on antanut turvan hahmottaa henkilön elämismaailmaa siihen asti. Asennetta voi lähestyä löytyneen ja hyväksytyn tarpeen kautta. Täytyy myös muistaa, että asian ratkaisu ei milloinkaan löydy siltä tasolta, missä ongelma ilmenee. On mentävä syvemmälle tasolle asioiden rakenteeseen, koska muuten niiden korjaaminen on oireitten hoitoa tai vaientamista.

Turun yliopiston opettajankoulutusyksikön entinen johtaja professori Jorma Heikkilä kuvasi asenteen pysyvyyttä yrittäjille suunnatussa luennossaan 1994: ”kolme vuotta ei muuta ihmistä asenteellisella tasolla millään tavoin”. Se on eräs syy siihen, miksi asiat taloudessa ja yhteiskunnassa viime kädessä kehittyvät katastrofien kautta. Tekniikan kehittämiseen ei sinänsä liity suuria asenteellisia ongelmia. Uusi asia voidaan oppia muutamassa päivässä. Sen sijaan uusien asioiden käyttöönotto etenee psykologisesti määriteltyjen elinkaaren vaiheiden mukaan.

Olen kohdistanut työkirjan erityisesti ammattikorkeakoulun opiskelijan ja asiakasyrityksen välisen hankkeen työalustaksi. Innovaation suunnittelu -työkirjan läpileikkaavana punaisena lankana ja tapausesimerkkeinä kulkee järjestelmätuotteen suunnittelututkimus. Annoin suunniteltavalle tuotteelle aikoinaan nimen Taloudellisen oppimisen järjestelmä (Pitkäranta, 2004).

Käytän jatkossa nimeä oppimisen järjestelmä. Oppimisen järjestelmä on ”taloudellinen” kahdesta syystä. Ensimmäinen on se, että oppiminen tapahtuu ongelmasta käsin. Ei opiskella kaikkea, vaan opitaan vain reitti ongelmasta nykyhetkeen. Toiseksi tämä oppimisen järjestelmä liittyy asioihin, joilla on jollakin tavoin taloudellista merkitystä. Talous tarkoittaa sitä, että niukat resurssit pitää kohdentaa. Ellei kaikkea tehdä ihmistyöllä, on otettava avuksi teknologia.

Innovaation suunnittelu etenee tarpeen ohjaamana. On makuasia, kutsummeko työstettävää asiaa ongelmaksi, tehtäväksi vai tarpeeksi. Tämä rajanveto tulee eteen tarvekartoituksessa, jossa lähestymme asiaa innovaation tarpeen näkökulmasta.

Innovaatiolla tarkoitetaan hyödynnettyä keksintöä. Innovaatio voi olla esimerkiksi uusi oppimisympäristö, hoitotapa vanhuksille ja lapsille tai uusi yhteistyömuoto, tai se voi olla uusi materiaali, uusi teknologia, uusi tuote, uusi valmistusosaaminen, uusi palvelu tai uudet markkinat. Digitaalinen ja hiukkasfysiikkaan perustuva maailma ei tunne rajoja eikä esteitä. Ainoa kehittämisen este on henkinen, ja se on nimeltään asenne.

Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta (TKI) on osa korkeakouluopetusta. Tämän päivän innovaatioajattelussa on etusijalla käyttäjän eli ihmisen näkökulma. Innovaation pitää palvella käyttäjää ihmisen elämismaailman tasolla. Tämän työkirjatuotteen käyttäjä on korkeakouluopiskelija, opettaja, yrittäjä tai yrityksen tuotekehitysvastaava. Oppiminen ja tiedon perusta liittyvät lisääntyvästi tiedon sosiaaliseen rakentumiseen.

Innovaation tarvetta, joko tuotetta tai sen tuotantojärjestelmää, tutkitaan ympäristössään. Tällaista menetelmää Sari Poikela (2003) kutsuu ongelmalähtöiseksi oppimis- ja tutkimusmenetelmäksi. Tutkimusmenetelmä on käyttäjä- ja ihmisläheinen lähestymistapa tarpeen kartoittamiseksi. Tässä työkirjassa tarpeita jäsennellään suunnittelututkimuksen menetelmillä, esimerkiksi käsitekartan avulla. Työn edetessä tulet huomaamaan, että on huomattavasti yksinkertaisempaa kartoittaa ja määritellä tarve kuin kehittää siihen toimiva ihmisläheinen ratkaisu.

Suunnittelututkimuksen tapausesimerkkinä, läpi kirjan kulkevana punaisena lankana, tarkastellaan jo mainittua oppimisen järjestelmää, joka kehittää eri osapuolten osaamista – kykyä nähdä ja toteuttaa.

Opiskelija, yrityksen tuotekehitysvastaava tai yrittäjä kerryttää suunnitteluosaamista, ja hankkeen ohjaaja – joko opettaja tai projektivastaava – on hankkeessa asiantuntijan roolissa. Asiantuntijuutta on erityisesti kyky edetä uusiin asioihin aiemmista kokemuksista kertyneen osaamisen avulla. Tuotekehitystyössä tuotteen käyttäjä on avainroolissa, ja tämä on myös edullinen tapa edetä, koska käyttäjä tuntee tarpeensa parhaiten. Suunnittelija on samalla tutkija, joka havainnoi ja pukee käyttäjän tarpeet sanallise...