Ari Hyytinen ja Mika Maliranta

Yritysjohdon taloustiede

Yritykset taloudessa ja taloustieteessä

Spillover Economics Oy

Helsinki

Sisällys

Alkusanat

Mitä erityistä tässä kirjassa on?

Kenelle kirja on suunnattu?

Mitä taloustieteen osa-alueita kirja kattaa?

Lukijalle

Kirjoittajien kiitokset

Osa 1: Johdanto

1.1 Taloustiede ja yritysjohdon taloustiede

1.2 Peruskäsitteitä

Tarpeet, niukkuus ja tuotanto

Rationaalinen päätöksenteko ja kulutuskäyttäytyminen

Erikoistuminen, vaihdanta ja markkinat

Absoluuttinen ja suhteellinen etu

Tasapaino

Tehokkuus

1.3 Kirjallisuutta

Osa 2: Yritysjohdon mikrotaloustiede

2.1 Perusteet

Tuotanto ja tuotantokustannukset

Tarjonta ja markkinatarjonta

Kuluttajan kysyntä ja markkinakysyntä

Kysynnän ja tarjonnan tasapaino kilpailullisilla markkinoilla

Ulkoisvaikutukset

Erilaisia hyödykkeitä

2.2 Sovelluksia

Epätäydellinen kilpailu ja markkinavoima

Markkinarakenteet ja hinnoittelu

Mittakaavaedut ja monituoteyritykset

Tiedon luonne hyödykkeenä ja tiedon epätäydellisyys

Organisaatioiden luonne, rakenne ja toimintakyky

Kannustinjärjestelmät ja omistusoikeudet

Työn kysyntä ja rekrytointipäätökset

Yrittäjyys ja alalletulo

Tutkimus- ja kehitystoiminta ja innovaatiot

2.3 Käyttäytymistieteellinen mikrotaloustiede

2.4 Kirjallisuutta

Osa 3: Strategisen vuorovaikutuksen taloustiede

3.1 Perusteet

Samanaikaisten valintojen pelit

Peräkkäisten valintojen pelit

3.2 Sovelluksia

Yhteistyö organisaatiossa

Strateginen kilpailu oligopolistisilla markkinoilla

Yritysten tutkimus- ja kehitysinvestoinnit

3.3 Käyttäytymistieteellinen peliteoria

3.4 Kirjallisuutta

Osa 4: Yritysjohdon makrotaloustiede

4.1 Perusteet

Yritys kansantaloudessa ja kansantalous maailmantaloudessa

Kansantalouden tilinpidon käsitteitä ja määritelmiä

Talouden rakenteiden kuvaaminen

Talouskehityksen kuvaaminen

Pitkän aikavälin talouskasvu

Selityksiä talouskasvulle

Talouskasvua tukeva politiikka

Lyhyen aikavälin suhdannevaihtelut

Selityksiä suhdannevaihteluille

4.2 Sovelluksia

Kasvulaskenta ja talouskasvu

Yritysdynamiikka ja talouskasvu

Yritykset kansainvälisessä kilpailussa ja kansantalouden kilpailukyky

Yritystoiminta ja makrotalouden lukutaito

4.3 Käyttäytymistieteellinen makrotaloustiede

4.4 Kirjallisuutta

Alkusanat

Mitä erityistä tässä kirjassa on?

Tämä oppikirja eroaa muista taloustieteen johdantotason perusoppikirjoista kolmella tavalla.

Ensinnäkin, toisin kuin tavanomaiset taloustieteen johdantotason oppikirjat, tämä kirja on suunnattu erityisesti yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, johtamisesta ja kehittämisestä kiinnostuneille. Kaikki tärkeimmät taloustieteen perusasiat on pyritty esittämään ja käsittelemään – aina kun se vain on mahdollista – yritystoiminnan ja yritysjohdon näkökulmasta. Kirjassa otetaan siis yritysjohdon taloustieteen (managerial economics) näkökulma. Tämä tarkoittaa, että tuomme sekä taloustieteellistä näkökulmaa liiketaloudellisiin kysymyksiin että liiketaloudellisia näkökulmia taloustieteelliseen tarkasteluun.

Toiseksi, tavoitteemme on, että tämä kirja on nykyaikainen ja ajanmukainen johdatus taloustieteeseen, vaikka painotammekin yritystoiminnan näkökulmaa. Olemme pyrkineet ajanmukaisuuteen esimerkiksi siinä, että esittelemme peliteoriaan perustuvaa, strategisen vuorovaikutuksen taloustiedettä (economics of strategy). Strategisen vuorovaikutuksen perusilmiöiden tunnistaminen auttaa ymmärtämään sekä kilpailevien yritysten toimia että yrityksen sisällä tapahtuvaa vuorovaikutusta. Samasta syystä esittelemme keskeisiä tiedon taloustieteen (economics of information) näkökulmia. Nostamme myös esiin muutamia henkilöstön taloustieteen (personnel economics) ja organisaatioiden taloustieteen (economics of organizations) näkökulmia, jotta lukijalle käy selväksi, että taloustieteessä yritystä ei käsitellä vain mustana laatikkona.

Kirjassa pyritään myös kuvaamaan paitsi perinteiseen, rationaalisen valinnan teoriaan perustuvaa taloustiedettä, myös uusia näkökulmia ja havaintoja, joita psykologian ja taloustieteen rajapintaan syntynyt ns. käyttäytymistieteellinen taloustiede (behavioral economics) on tuottanut. Käyttäytymistieteelliselle taloustieteelle ei ole vielä vakiintunut nimeä, joten toisinaan puhutaan myös käyttäytymistaloustieteestä tai psykologisesta taloustieteestä (psychology and economics). Tämän taloustieteen osa-alueen nuoruudesta seuraa myös se, että siinä tutkituille ilmiölle ei välttämättä ole vakiintunutta suomenkielistä sanastoa.

Kolmanneksi, kirjassa esitellyt sovellukset ja esimerkit ovat poimintoja erilaisista taloudellisista kysymyksistä, ilmiöistä ja mekanismeista, joita nykyaikaisessa taloustieteessä tarkastellaan ja tutkitaan. Emme käsittele tyhjentävästi tai kattavasti mitään yhtä tiettyä osa-aluetta, vaan tavoitteemme on antaa lukijalle tuntuma, mitä nykyaikainen taloustiede on ja mitä se ei ole. Taloustiede ei nimittäin ole sitä, mitä sen toisinaan väitetään olevan. Tämän kirjan lukenut toivottavasti muistaa, että taloustiede ei oleta tai väitä, että markkinat toimivat aina ja kaikkialla tehokkaasti, että julkista sektoria tai sääntelyä ei tarvita tai että toimijat ovat aina ja kaikkialla täydellisen rationaalisia. Esimerkiksi täydellisen kilpailun malli ja sen puitteissa johdettu markkinatasapaino on johdantotason oppikirjoissa, kuten tässäkin kirjassa, esiintyvä pelkistys. Se perustuu oletuksiin, jotka ovat tuskin voimassa millään tosielämän markkinalla. Se kuitenkin tarjoaa hyödyllisen vertailupisteen ja auttaa taloudellisten perusmekanismien havainnollistamisessa.

On syytä korostaa jo tässä, että nykyaikainen taloustiede tunnistaa hyvin sen, että tiedon epätäydellisyys johtaa markkinoilla vinoumiin tai että strategisen vuorovaikutuksen myötä syntyvät tasapainotulemat ja epätäydellisesti kilpaillut markkinat voivat olla tehottomia. Samoin tiedetään, että erilaiset ulkoisvaikutukset vääristävät hintoja ja että julkishyödykkeitä ei pääsääntöisesti onnistuta tuottamaan markkinaehtoisesti. Nykyaikaista taloustiedettä tunteville ei myöskään tule yllätyksenä se, että markkinat voivat epäonnistua siksi, että omistusoikeudet ovat puutteellisesti määritellyt.

Mikäli edellä mainitut taloustieteelliset käsitteet, kuten rationaalisuus, täydellinen ja epätäydellinen kilpailu, tiedon epätäydellisyys, tasapaino, ulkoisvaikutukset tai julkishyödykkeet, eivät kuulosta tutuilta, kannattaa lukemista jatkaa: niiden merkitys selviää tästä kirjasta.

Kenelle kirja on suunnattu?

Kirja soveltuu johdannoksi nykyaikaiseen taloustieteeseen ja on suunnattu nykyaikaisesta taloustieteestä kiinnostuneille. Se sopii sekä kauppa- ja taloustieteellisen alan pääsykoekirjaksi kauppakorkeakouluihin että oppikirjaksi johdantotason taloustieteen kursseille yliopistoissa, ammattikorkeakouluissa ja ammattioppilaitoksissa. Uskomme, että kirjamme soveltuu hyvin myös täydennyskoulutukseen, kuten esimerkiksi taloustieteellisesti painottuneiden MBA-kurssien materiaaliksi. Toivomme myös, että kirjamme tarjoaa oivalluksia sekä yritysjohtajille ja yrittäjille että elinkeinoelämässä ja julkisella sektorilla toimiville.

Mitä taloustieteen osa-alueita kirja kattaa?

Kirjassa on neljä osaa:

  • Osa 1, ”Johdanto”, kertoo, mitä taloustiede ja yritysjohdon taloustiede ovat ja miksi niihin kannattaa tutustua, erityisesti jos on kiinnostunut yritysten toiminnasta, kehittämisestä ja johtamisesta. Johdanto-osa esittelee lyhyesti ja valikoiden joukon taloustieteellisen ajattelutavan ytimessä olevia peruskäsitteitä ja -ideoita, joita joko suoraan tai epäsuorasti hyödynnetään myöhemmin kirjan muissa osissa.
  • Osa 2, “Yritysjohdon mikrotaloustiede”, kuvaa, miten yksittäisten kotitalouksien ja yrityksien ajatellaan taloustieteessä tekevän itsenäisiä päätöksiä erilaisilla markkinoilla.
  • Osa 3, “Strategisen vuorovaikutuksen taloustiede” esittelee, miten taloustieteen ja peliteorian avulla voidaan pyrkiä ymmärtämään taloudellisia valinta- ja päätöksentekotilanteita, joissa esimerkiksi yksittäinen yritys on vuorovaikutuksessa muiden toimijoiden kanssa. Tällöin sen on päätöksenteossaan otettava huomioon myös muiden yrityksien tekemät...