Tämä teos on Spillover Economics Oy:n vuonna 2015 painettuna julkaiseman oppikirjan (ISBN 978-952-93-6049-9) sähkökirjalaitos.
Teos on oppikirja, joka on suojattu tekijänoikeuslailla (404/61). Teoksen digitaalinen jakelu ja osittainenkin kopiointi tai tulostaminen muuhun kuin lain sallimaan yksityiseen käyttöön ilman tekijänoikeudenhaltijan lupaa on korvausvastuun uhalla kielletty.
Kustantaja:
Spillover Economics Oy
Helsinki
spillover.economics@gmail.com
Teksti:
Ari Hyytinen ja Mika Maliranta
© 2015 Spillover Economics Oy ja kirjoittajat
www.taloustiede.fi
ISBN: 978-952-9360-51-2
E-kirjan tekninen toteutus: KVALITI
www.kvaliti.com
Ari Hyytinen ja Mika Maliranta
Yritysjohdon taloustiede
Yritykset taloudessa ja taloustieteessä
Spillover Economics Oy
Helsinki
Sisällys
Alkusanat
Mitä erityistä tässä kirjassa on?
Kenelle kirja on suunnattu?
Mitä taloustieteen osa-alueita kirja kattaa?
Lukijalle
Kirjoittajien kiitokset
Osa 1: Johdanto
1.1 Taloustiede ja yritysjohdon taloustiede
1.2 Peruskäsitteitä
Tarpeet, niukkuus ja tuotanto
Rationaalinen päätöksenteko ja kulutuskäyttäytyminen
Erikoistuminen, vaihdanta ja markkinat
Absoluuttinen ja suhteellinen etu
Tasapaino
Tehokkuus
1.3 Kirjallisuutta
Osa 2: Yritysjohdon mikrotaloustiede
2.1 Perusteet
Tuotanto ja tuotantokustannukset
Tarjonta ja markkinatarjonta
Kuluttajan kysyntä ja markkinakysyntä
Kysynnän ja tarjonnan tasapaino kilpailullisilla markkinoilla
Ulkoisvaikutukset
Erilaisia hyödykkeitä
2.2 Sovelluksia
Epätäydellinen kilpailu ja markkinavoima
Markkinarakenteet ja hinnoittelu
Mittakaavaedut ja monituoteyritykset
Tiedon luonne hyödykkeenä ja tiedon epätäydellisyys
Organisaatioiden luonne, rakenne ja toimintakyky
Kannustinjärjestelmät ja omistusoikeudet
Työn kysyntä ja rekrytointipäätökset
Yrittäjyys ja alalletulo
Tutkimus- ja kehitystoiminta ja innovaatiot
2.3 Käyttäytymistieteellinen mikrotaloustiede
2.4 Kirjallisuutta
Osa 3: Strategisen vuorovaikutuksen taloustiede
3.1 Perusteet
Samanaikaisten valintojen pelit
Peräkkäisten valintojen pelit
3.2 Sovelluksia
Yhteistyö organisaatiossa
Strateginen kilpailu oligopolistisilla markkinoilla
Yritysten tutkimus- ja kehitysinvestoinnit
3.3 Käyttäytymistieteellinen peliteoria
3.4 Kirjallisuutta
Osa 4: Yritysjohdon makrotaloustiede
4.1 Perusteet
Yritys kansantaloudessa ja kansantalous maailmantaloudessa
Kansantalouden tilinpidon käsitteitä ja määritelmiä
Talouden rakenteiden kuvaaminen
Talouskehityksen kuvaaminen
Pitkän aikavälin talouskasvu
Selityksiä talouskasvulle
Talouskasvua tukeva politiikka
Lyhyen aikavälin suhdannevaihtelut
Selityksiä suhdannevaihteluille
4.2 Sovelluksia
Kasvulaskenta ja talouskasvu
Yritysdynamiikka ja talouskasvu
Yritykset kansainvälisessä kilpailussa ja kansantalouden kilpailukyky
Yritystoiminta ja makrotalouden lukutaito
4.3 Käyttäytymistieteellinen makrotaloustiede
4.4 Kirjallisuutta
Alkusanat
Mitä erityistä tässä kirjassa on?
Tämä oppikirja eroaa muista taloustieteen johdantotason perusoppikirjoista kolmella tavalla.
Ensinnäkin, toisin kuin tavanomaiset taloustieteen johdantotason oppikirjat, tämä kirja on suunnattu erityisesti yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, johtamisesta ja kehittämisestä kiinnostuneille. Kaikki tärkeimmät taloustieteen perusasiat on pyritty esittämään ja käsittelemään – aina kun se vain on mahdollista – yritystoiminnan ja yritysjohdon näkökulmasta. Kirjassa otetaan siis yritysjohdon taloustieteen (managerial economics) näkökulma. Tämä tarkoittaa, että tuomme sekä taloustieteellistä näkökulmaa liiketaloudellisiin kysymyksiin että liiketaloudellisia näkökulmia taloustieteelliseen tarkasteluun.
Toiseksi, tavoitteemme on, että tämä kirja on nykyaikainen ja ajanmukainen johdatus taloustieteeseen, vaikka painotammekin yritystoiminnan näkökulmaa. Olemme pyrkineet ajanmukaisuuteen esimerkiksi siinä, että esittelemme peliteoriaan perustuvaa, strategisen vuorovaikutuksen taloustiedettä (economics of strategy). Strategisen vuorovaikutuksen perusilmiöiden tunnistaminen auttaa ymmärtämään sekä kilpailevien yritysten toimia että yrityksen sisällä tapahtuvaa vuorovaikutusta. Samasta syystä esittelemme keskeisiä tiedon taloustieteen (economics of information) näkökulmia. Nostamme myös esiin muutamia henkilöstön taloustieteen (personnel economics) ja organisaatioiden taloustieteen (economics of organizations) näkökulmia, jotta lukijalle käy selväksi, että taloustieteessä yritystä ei käsitellä vain mustana laatikkona.
Kirjassa pyritään myös kuvaamaan paitsi perinteiseen, rationaalisen valinnan teoriaan perustuvaa taloustiedettä, myös uusia näkökulmia ja havaintoja, joita psykologian ja taloustieteen rajapintaan syntynyt ns. käyttäytymistieteellinen taloustiede (behavioral economics) on tuottanut. Käyttäytymistieteelliselle taloustieteelle ei ole vielä vakiintunut nimeä, joten toisinaan puhutaan myös käyttäytymistaloustieteestä tai psykologisesta taloustieteestä (psychology and economics). Tämän taloustieteen osa-alueen nuoruudesta seuraa myös se, että siinä tutkituille ilmiölle ei välttämättä ole vakiintunutta suomenkielistä sanastoa.
Kolmanneksi, kirjassa esitellyt sovellukset ja esimerkit ovat poimintoja erilaisista taloudellisista kysymyksistä, ilmiöistä ja mekanismeista, joita nykyaikaisessa taloustieteessä tarkastellaan ja tutkitaan. Emme käsittele tyhjentävästi tai kattavasti mitään yhtä tiettyä osa-aluetta, vaan tavoitteemme on antaa lukijalle tuntuma, mitä nykyaikainen taloustiede on ja mitä se ei ole. Taloustiede ei nimittäin ole sitä, mitä sen toisinaan väitetään olevan. Tämän kirjan lukenut toivottavasti muistaa, että taloustiede ei oleta tai väitä, että markkinat toimivat aina ja kaikkialla tehokkaasti, että julkista sektoria tai sääntelyä ei tarvita tai että toimijat ovat aina ja kaikkialla täydellisen rationaalisia. Esimerkiksi täydellisen kilpailun malli ja sen puitteissa johdettu markkinatasapaino on johdantotason oppikirjoissa, kuten tässäkin kirjassa, esiintyvä pelkistys. Se perustuu oletuksiin, jotka ovat tuskin voimassa millään tosielämän markkinalla. Se kuitenkin tarjoaa hyödyllisen vertailupisteen ja auttaa taloudellisten perusmekanismien havainnollistamisessa.
On syytä korostaa jo tässä, että nykyaikainen taloustiede tunnistaa hyvin sen, että tiedon epätäydellisyys johtaa markkinoilla vinoumiin tai että strategisen vuorovaikutuksen myötä syntyvät tasapainotulemat ja epätäydellisesti kilpaillut markkinat voivat olla tehottomia. Samoin tiedetään, että erilaiset ulkoisvaikutukset vääristävät hintoja ja että julkishyödykkeitä ei pääsääntöisesti onnistuta tuottamaan markkinaehtoisesti. Nykyaikaista taloustiedettä tunteville ei myöskään tule yllätyksenä se, että markkinat voivat epäonnistua siksi, että omistusoikeudet ovat puutteellisesti määritellyt.
Mikäli edellä mainitut taloustieteelliset käsitteet, kuten rationaalisuus, täydellinen ja epätäydellinen kilpailu, tiedon epätäydellisyys, tasapaino, ulkoisvaikutukset tai julkishyödykkeet, eivät kuulosta tutuilta, kannattaa lukemista jatkaa: niiden merkitys selviää tästä kirjasta.
Kenelle kirja on suunnattu?
Kirja soveltuu johdannoksi nykyaikaiseen taloustieteeseen ja on suunnattu nykyaikaisesta taloustieteestä kiinnostuneille. Se sopii sekä kauppa- ja taloustieteellisen alan pääsykoekirjaksi kauppakorkeakouluihin että oppikirjaksi johdantotason taloustieteen kursseille yliopistoissa, ammattikorkeakouluissa ja ammattioppilaitoksissa. Uskomme, että kirjamme soveltuu hyvin myös täydennyskoulutukseen, kuten esimerkiksi taloustieteellisesti painottuneiden MBA-kurssien materiaaliksi. Toivomme myös, että kirjamme tarjoaa oivalluksia sekä yritysjohtajille ja yrittäjille että elinkeinoelämässä ja julkisella sektorilla toimiville.
Mitä taloustieteen osa-alueita kirja kattaa?
Kirjassa on neljä osaa: