Kimmo Svinhufvud
GRADU-
TAKUU
ART HOUSE
© Kimmo Svinhufvud ja Art House 2015
3., uudistettu ja täydennetty laitos vuonna 2009
ilmestyneestä ensimmäisestä laitoksesta.
ISBN 978-951-884-582-2
KL 38.3
Art House
Bulevardi 19 C
00120 Helsinki
puh. 09 694 0752
info@arthouse.fi
www.arthouse.fi
Kansi ja vinjetit: Satu Kontinen
Taiton suunnittelu: Sisko Honkala
Taitto: Mikko Valtavaara
UUDISTETUN LAITOKSEN ESIPUHE
Gradun tekeminen ei ole mitenkään ylipääsemätön projekti, mutta tavallista suurempi opintosuoritus se on, ja kirjoitusprojektinakin laajahko. Lisäksi gradu sijoittuu usein hieman haastavaan elämänkohtaan, jolloin ollaan valmistumassa, siirtymässä työelämään ja esimerkiksi perustamassa perhettä. Gradua tehdessä kirjoittamisen ja tutkimustyön tekemisen kysymykset kietoutuvat toimeentuloon liittyviin kysymyksiin ja oman identiteetin pohdintaan.
Melkein kaikki graduntekijät tarvitsevat apua, ja loputkin hyötyvät siitä. Tämä kirja on oma yritykseni auttaa graduntekijöitä. Kirjan edellisestä laitoksesta saamani lukijapalautteen perusteella moni on myös kirjasta hyötynyt. Olen todella iloinen, että Art House -kustantamo on nähnyt kirjan tarpeellisuuden ja julkaisee tämän uudistetun laitoksen.
Gradun tekemiseen liittyvät kysymykset eivät välttämättä muutu aivan hetkessä. Kirjaa on kuitenkin täydennetty parilla teemalla, joiden ajattelen olevan hyödyksi gradua tehdessä. Pomodoro-tekniikka on monille graduntekijöille sopiva tapa jäsentää omaa ajankäyttöä ja hahmottaa tavoitteita. Kirjassa on nyt luku myös siitä. Toinen graduntekijälle hyödyllinen teema on oman argumentin pohtiminen. Se on mielestäni oivallinen tapa saada omaa ajattelua kirkastetuksi ja tehdä gradusta myös parempi. Siksi siitä on nyt uusi, esimerkkejä sisältävä luku. Lisäksi olen tarkentanut ja muokannut jaksoa, joka käsittelee positiivista ajattelua eli voimalauseita ja lopputuloksen tuomista polulle.
Toivon vilpittömästi, että saat tästä kirjasta tukea graduprojektiisi. Gradusi valmistuu varmasti, kunhan vain otat pieniä askelia eteenpäin tässä kirjassa hahmoteltujen ohjeiden mukaisesti!
Espoossa 18.8.2015
Kimmo Svinhufvud
http://www.gradutakuu.fi
ESIPUHE
Haluaisin kiittää oman graduni ohjaajaa Susanna Shorea, väitöskirjani ohjaajia Jyrki Kalliokoskea, Markku Haakanaa ja Sanna Vehviläistä sekä pääasiallista apuohjaajaani, Markku Välimäkeä. Teidän vaikutuksenne ajatteluuni on ollut suuri.
Kirjani kommentoimisesta haluaisin kiittää Nora Ekströmiä, Mia Halosta, Karoliina Innasta, Minna Kallankaria, Kari Ketosta, Suvi Riekkistä ja Hanna Töröstä. Kommenttinne ovat olleet arvokkaita.
Lopuksi haluaisin kiittää Suomen Tietokirjailijat ry:tä, joka on tukenut tämän kirjan kirjoittamista taloudellisesti.
Espoossa 17.5.2009
Kimmo Svinhufvud
Johdanto
Gradun tai vastaavan lopputyön tekeminen on kiistämättä korkeakouluopintojen haastavin tehtävä. Se on myös urakka, josta olet saattanut kuulla pelottavia tarinoita. Ainakin olet kuullut käsitteet Iso G ja graduahdistus.
Pro gradun tai vastaavan opinnäytteen tekemiseen on onneksi saatavilla monenlaisia oppaita. Hieman kärjistäen voi kuitenkin sanoa, että oppaissa on yleensä se ongelma, että niissä lähinnä kerrotaan, miten pitää toimia, mutta ei auteta konkreettisesti tekemään opinnäytettä. Sellaisen oppaan luettuasi et välttämättä ole yhtään lähempänä oman opinnäytteesi valmistumista.
Gradutakuu on erilainen graduopas. Se on työkirja, jonka harjoitukset tekemällä opinnäytteesi valmistuu. Kirjoitusharjoitusten lisäksi teoksessa on myös paljon hyviä neuvoja opinnäytteesi selättämiseksi. Kirjassa ei esitetä valtavaa luetteloa vaatimuksista, jotka opinnäytteesi on täytettävä, eikä välttämättä edes kannusteta hyvän opinnäytteen tekemiseen. Pikemminkin Gradutakuu auttaa sinua pohtimaan omia tavoitteitasi ja lähtökohtiasi sekä kirjoittamaan sinulle sopivan opinnäytteen.
Gradutakuu on ensisijaisesti tarkoitettu humanististen, yhteiskuntatieteellisten, oikeustieteellisten, teologisten ja kasvatustieteellisten alojen graduntekijöille, mutta se soveltuu myös luonnontieteellistä, kauppatieteellistä tai teknistä lopputyötä tekeville, ammattikorkeakoululaisille ja jopa väitöskirjan tekijöille.
Kirja ammentaa nykyaikaisesta kirjoittamisen tutkimuksesta ja pedagogiikasta sekä sisältää paljon ohjeita esimerkiksi lukemiseen, tavoitteiden määrittelyyn ja projektinhallintaan.
Kirja lähestyy graduntekoa kokonaisvaltaisesta näkökulmasta. Sen tavoitteena on tehdä gradun tekemisestä luonteva vaihe elämääsi ja ennen kaikkea saada gradusi valmiiksi. Tähän pääset pohtimalla tarkkaan tavoitteitasi, opettelemalla hyödyllisiä työskentelytapoja sekä yksinkertaisesti kirjoittamalla.
Kirjan aluksi tarkastellaan laajemmasta näkökulmasta elämääsi ja graduntekoa: Mitä haluat elämältäsi? Minkälaisia tavoitteita sinulla on? Minkä takia teet gradua? Tämän jälkeen siirrytään itse työhön, suunnittelemaan omaa graduasi.
Kirjan mittaan opit erilaisia kirjoitustekniikoita, jotka auttavat sinua poistamaan mahdollisia kirjoittamisen esteitä. Opit myös suunnittelemaan ajankäyttöäsi ja omaksumaan juuri itsellesi sopivat tavat tehdä gradu. Samoin opit hakemaan palautetta ja hyödyntämään sitä gradusi kehittämisessä. Kirjassa tarkastellaan myös erilaisia lukutekniikoita, jotka ovat avuksi kahlatessasi teoria- ja tutkimuskirjallisuuden suossa. Lopuksi tarkastellaan lyhyesti, miten opinnäytteen saa viimeisteltyä huoliteltuun kuntoon esimerkiksi oikeinkirjoituksen normien ja viittaustekniikoiden näkökulmasta.
Aloin itse tehdä väitöskirjaa gradunteosta, koska oma graduprosessini tuntui vaikealta ja havaitsin, että melkein kaikkien muidenkin graduntekijöiden prosessit olivat hankalia. Melko pian aloin myös opettaa kirjoittamista graduntekijöille Helsingin yliopistossa sekä työvoimapoliittisilla Keskeytyneet yliopisto-opinnot päätökseen -kursseilla. Gradun viivästyminen on monille henkilökohtainen ja myös taloudellinen tragedia. Halusin, että tutkimukseni ja opetukseni auttaisivat edes joitain gradunsa parissa tuskailevia.
Kirjan kirjoittamisen päällimmäiset syyt ovat emansipatorisia: haluan antaa graduntekijöille käytännöllisiä apuvälineitä ja rohkaisua. Tätä kirjaa ei siis varsinaisesti ole kirjoitettu gradujen ohjaajia varten. Uskoisin silti, että myös ohjaajat voivat saada kirjasta uutta ajateltavaa. Ainakin kirja haastaa heidät pohtimaan käsityksiään gradun tekemisestä ja ohjauksesta. En väitä, että oma käsitykseni gradunteosta olisi ainoa tai varsinkaan ainoa oikea. Uskon kuitenkin, että se on näkemys, josta graduntekijä voi hyötyä.
Kirja sisältää paljon harjoituksia. Niiden tekeminen tapahtuu suurelta osin kirjoittamalla. Tarvitset siis välineet kirjoittamiseen. Koska olet aloittamassa gradun tekemistä, käytössäsi on todennäköisesti jonkinlainen tietokone. Voit tehdä harjoitukset tekstinkäsittelyohjelmalla. Tietokoneen etu on tietysti se, että voit halutessasi helposti muokata tehtäviä sekä kopioida tekstiä muihin tiedostoihin, esimerkiksi graduusi. Toisaalta perinteisilläkin muistiinpanovälineillä on paikkansa. Jos käsin kirjoittaminen tuntuu sinusta luontevalta, hyvä kynä ja mukana kulkeva muistiinpanovihko voivat innostaa työstämään ajatuksia hieman eri näkökulmasta. Samoin esimerkiksi työn alla olevan käsikirjoituksen muokkaaminen käsin paperilla voi olla toimiva työvaihe.
Kirjan harjoitukset saattavat tuntua sinusta ajoittain oudoilta. Voi olla, että niiden yhteys graduprosessiisi tuntuu epäselvältä. Ne on kaikki kuitenkin suunniteltu viemään sinua askel kerrallaan kohti gradusi jättöpäivää. Jokaisella harjoituksella on oma tarkoituksensa, ja niitä on myös testattu suurella joukolla graduntekijöitä.
Jos sinusta kuitenkin jostain syystä tuntuu, että tiedät itse paremmin, mitä sinun täytyy tiettynä päivänä tai tietyssä gradunprosessisi vaiheessa tehdä, en missään nimessä ole sinua estämässä. Kirjan lopullisena tavoitteena on, että itse määrittelet tavoitteesi ja löydät parhaat tavat saavuttaa nuo tavoitteet. Toimi siis, kuten kulloinkin parhaaksi näet.
Kirjan nimenä on kuitenkin Gradutakuu. Pystyn myös antamaan takuun: jos teet kirjassa olevat harjoitukset kirjassa esitellyllä tavalla, gradusi valmistuu ja se myös hyväksytään. Siitä ei ole minkäänlaista epäilystä. Tämä voi tuntua suurelta lupaukselta, mutta teen sen levollisin mielin. Sinä pystyt kirjoittamaan gradun, ja tämän kirjan avulla sinä myös teet sen. Aloita siis jo tänään.
Gradu ja elämä
”En ole koskaan pahemmin välittänyt siitä, mitä ihmiset ajattelevat, mutta sen sijaan välitän kyllä siitä, mistä he unelmoivat.”
– Kinky Friedman, amerikkalainen kirjailija ja muusikko
Jotta gradun tekeminen ylipäätään olisi mahdollista, sinun täytyy ensin miettiä tarkkaan omaa elämääsi ja omia tavoitteitasi: Mitä haluat elämältäsi? Miten gradun tekeminen liittyy siihen?
Gradun tekeminen vaatii joko suurta itsekuria tai vahvaa motivaatiota ja jopa innostusta. Saat toki käyttää itsekuriakin, jos se auttaa graduasi valmistumaan. Uskon kuitenkin enemmän motivaation ja innostuksen voimaan. Vaikka motivaation moottorina voivat olla erilaiset ulkoiset tekijät, esimerkiksi toive paremmasta palkasta, syntyy motivaatio kuitenkin sisälläsi. Juuri siksi suosittelen, että käytät aluksi reilusti aikaa sen pohtimiseen, miksi gradu tehdään ja miksi sinä sen teet.
Miksi gradu tehdään?
Gradu tai vastaavanlainen muita opintosuorituksia laajempi opinnäyte on lähes kaikkien tutkintojen viimeinen vaihe, oli kyse sitten tieteellisestä, taiteellisesta tai ammatillisesta tutkinnosta. Opinnäytteen tekeminen on siis vallitseva käytäntö, ja siihen on monenlaisia syitä.
Esimerkiksi oppilaitoksen yhtenä tavoitteena on oppilaan viimeinen arvioiminen: onko hän oppinut tutkinnossa vaaditut tiedot ja taidot, ja pystyykö hän myös esittelemään taitonsa tyydyttävällä tavalla, ensisijaisesti kirjallisesti? Oppilaitoksen näkökulmasta opinnäytteen tekeminen itsessäänkin on tietysti opintosuoritus, jonka tehtävänä on opettaa monenlaisia taitoja ja tietoja. Opinnäytettä tehdessään opiskelijasta tulee oman tutkimusaiheensa asiantuntija. Hän oppii samalla myös esimerkiksi projektinhallintaa ja kirjoitustaitoja, joita hän voi hyödyntää opiskelujen jälkeisessä työelämässä.
Yliopiston näkökulmasta opinnäytteen kirjoittamisen yhtenä tavoitteena on tieteenalan kehittäminen ja tutkimustiedon lisääminen. Oman gradunsa parissa puurtavasta opiskelijasta voi joskus tuntua uskomattomalta, että hänen tutkimuksensa voisi jotenkin kehittää alaa tai lisätä tietoa, mutta todellisuudessa näin kuitenkin on. Opinnäytteissä on väistämättä aina omat puutteensa, mutta samalla ne esittelevät usein kaikkein ajankohtaisimpia tutkimusteemoja tai -menetelmiä. Myös gradujen ohjaajat oppivat graduja lukiessaan, ja heidän kauttaan tieto välittyy vähitellen tutkimus- ja koulutusyhteisöön laajemminkin.
Lopulta oppilaitoksen näkökulmasta opinnäyte on myös aina eräänlainen siirtymäriitti. Se on viimeinen ponnistus, jossa opiskelija osoittaa, onko hän myönnettävän tutkinnon arvoinen.
Jokaisella graduntekijällä on puolestaan omat syynsä gradun tekemiseen ja myös monenlaisia siihen liittyviä tavoitteita. Mahdollisesti graduntekijä tekee gradua vain siksi, että tutkintovaatimuksissa sellainen vaaditaan. Hän saattaa tehdä gradun vain saadakseen tutkintotodistuksen tai saavuttaakseen tutkinnon myötä paremman aseman työmarkkinoilla ja lisää rahaa. Ehkä hän tekee gradun saadakseen muodollisen pätevyyden työhön, jota hän jo tekee, ja saadakseen siten palkankorotuksen tai jopa pysyvän viran. Voi olla, että graduntekijä tekee gradua siksi, että on kiinnostunut tieteestä ja sen tekemisestä ja haluaisi tehdä tutkimusta jatkossakin. Graduntekijä saattaa olla myös palavasti innostunut itse tutkielman aiheesta ja haluaa tehdä gradun oppiakseen siitä lisää. Kenties hänellä on missio: hän näkee maailmassa epäkohdan ja haluaa vaikuttaa siihen tai ainakin sanoa siitä mielipiteensä. Graduntekijä saattaa tehdä tutkielmaa jopa siksi, että hän haluaa näyttää epäileville sukulaisilleen, jotka ovat aina olleet varmoja, ettei hänestä ja hänen opinnoistaan tule yhtään mitään. Voi olla, että hän tekee graduaan yksinkertaisesti vain siksi, että asioiden, esimerkiksi opintojen, jääminen kesken on alkanut vähitellen ärsyttää ja hän haluaa saada yhden asian päätökseen ennen siirtymistä seuraavaan elämänvaiheeseen.
Kaikki edellä mainitut gradun tekemisen syyt ovat suhteellisen yleisiä ja myös hyviä. Toiset niistä saattavat motivoida yksittäistä graduntekijää paremmin kuin toiset, mutta missään niistä ei ole varsinaisesti vikaa.
Oleellista on kuitenkin se, että sinä mietit, mitkä ovat sinun syysi tehdä gradua. Tämän tulet myös tekemään myöhemmin tässä luvussa esitellyssä harjoituksessa.
Ei elämää varten vaan...
Edellä on esitelty erilaisia syitä gradun tekemiselle sekä oppilaitoksen että opiskelijan näkökulmasta. On olemassa kuitenkin yksi syy, joka ylittää kaikki edellä esitellyt. Se on mielestäni opinnäytteen tekemisen todellinen syy: oppiminen.
Vanhan sanonnan mukaan ”emme opiskele koulua vaan elämää varten”. Haluaisin viedä tämän nykyajan näkökulmasta jo hieman lattean sanonnan vielä pidemmälle. Mielestäni emme opiskele elämää varten vaan opiskelemme oppimisen takia. Oppiminen on elämää, ja se on hienoimpia asioita elämässä. Harva asia tuottaa niin paljon tyydytystä kuin kehittyminen ja kehityksen näkeminen.
Oppia voi tietysti monella eri tavalla. Opinnäytettä tehdessämme opimme asioita tutkimusaiheestamme ja alastamme. Opimme kuitenkin samalla myös siitä, miten maailma oppilaitoksissa ja niiden ulkopuolella toimii ja miten esimerkiksi ihmiset viestivät toisilleen ja ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Omaksumme todennäköisesti asioita ja taitoja, joita voimme hyödyntää myöhemmin elämässämme. Toivottavasti opimme samalla myös paljon siitä, mitä itse olemme, mitä osaamme ja missä olemme hyviä, sekä siitä, missä tarvitsemme harjoitusta.
Gradun tekeminen on aina tavalla tai toisella haastavaa: hyvän gradun tekeminen vaatii työtä ja älyllistä ponnistelua, huonon gradun tekeminen taas on usein emotionaalisesti ja sosiaalisesti vaativaa. (Saatamme ajatella: ”Mitä ohjaajani sanoo? Meneekö tutkielmani läpi?”) Todellinen oppiminen on kuitenkin mahdollista vain tilanteissa, jotka ovat haastavia.
Mitä sinä haluat elämältäsi?
”Jos rajoitat vaihtoehtosi vain sellaiseen, joka tuntuu mahdolliselta tai kohtuulliselta, katkaiset yhteyden siihen, mitä todella haluat, ja jäljelle jää vain kompromissi.”
– Robert Fritz, amerikkalainen kirjailija ja muusikko
Ennen kuin alat pohtia sitä, miksi sinä teet gradua ja miten parhaiten saat motivoitua itsesi, ehdotan, että siirryt vieläkin laajempiin teemoihin: pohtimaan sitä, mitä oikeastaan haluat elämältäsi. Tämä voi tuntua sinusta hyvin kaukaiselta asialta gradun tekemisen näkökulmasta, mutta todellisuudessa se ei sitä ole. Gradun tekeminen on osa elämääsi. Pystyt motivoimaan itsesi tehokkaasti sen tekoon vain, jos pystyt ensin perustelemaan itsellesi mielekkäästi, että gradun tekemisellä on positiivinen vaikutus elämääsi. Gradun tekeminen vaatii aikaa, vaivaa ja ponnistelua. Kukaan ei ponnistele tai käytä aikaansa sellaiseen, jonka tietää vaativan paljon työtä mutta josta ei odota saavansa mitään hyötyä, iloa tai muuten mielekästä lopputulosta. Juuri tästä tämän kirjan alkuosassa on paljolti kyse: vakuutat itsesi siitä, että gradun tekemisestä seuraa hienoja ja mielekkäitä asioita.
On monia tapoja pohtia sitä, mitä elämältään haluaa. Seuraavissa harjoituksissa on esitelty kaksi tapaa, jotka ovat erityisen toimivia. Jo tässä vaiheessa ehdotan, että teet harjoitukset heti, ennen kuin siirryt kirjassa eteenpäin. Tekemällä kirjan harjoitukset voit lunastaa antamani lupauksen: gradusi valmistuu.
HARJOITUS
Kaksikymmentä asiaa, joiden tekemisestä pidät
Ensimmäisessä harjoituksessa tehtäväsi on tehdä lista kahdestakymmenestä asiasta, joiden tekemisestä pidät. Luovu heti tässä vaiheessa liiasta itsekriittisyydestä ja tee lista miettimättä liian syvällisesti: listaa vain sellaisia asioita, joiden tekemisestä pidät. Asiat voivat olla aivan tavallisia, vaikkapa sanomalehden lukeminen, kunhan pidät niiden tekemisestä vilpittömästi.
Kaksikymmentä voi aluksi tuntua suurelta määrältä, mutta pian lista alkaa täyttyä. Kaksikymmentä on minimivaatimus, mutta enemmänkin saa luetella. Asioiden ei tarvitse olla tärkeysjärjestyksessä, kunhan ne kaikki ovat sinulle mieluisia.
Kun lista on valmis, tarkastele sitä. Minkälaisia ilmiöitä sieltä nousee esiin? Ovatko listaamasi asiat sellaisia, joita teet yksin vai jonkun toisen kanssa? Onko niiden tekeminen kallista, halpaa vai peräti ilmaista? Minkälaisia yhteisiä piirteitä on niissä asioissa, joista huomaat pitäväsi? Milloin viimeksi olet tehnyt kyseistä asiaa? Kuinka usein teet sitä?
Voit tämän jälkeen halutessasi laittaa listan pois. Siihen kannattaa kuitenkin palata myöhemmin. Voit miettiä seuraavia kysymyksiä: Jos kerran pidän näistä asioista, miten voisin tehdä niitä useammin? Miten voisin järjestää elämääni siten, että voisin tehdä näitä asioita usein?
HARJOITUS
Ihannepäivä
Tässä harjoituksessa jatkat sen pohtimista, minkälaisia asioita haluaisit elämääsi. Tehtävä on eräänlaista haaveilua: mietit siinä, minkälainen olisi täydellinen päivä. Tehtävän tehtyäsi huomaat, että tämä haaveilu on hyvin merkityksellistä: se auttaa sinua hahmottamaan, mitä oikeastaan haluat.
Kirjoita nyt, minkälainen on ihannepäiväsi. Kuvaile päivä, joka on juuri sellainen kuin haluat. Käy tuo päivä läpi järjestyksessä aamusta iltaan ja kirjaa ylös, minkälaisia asioita teet ja keitä tapaat.
Muutama ohje: Kirjoita minä-muodossa, toisin sanoen: ”Herään kello kymmenen ja makaan sängyssä puoli tuntia.” Älä epäröi vaan kirjoita ”Syön aamupalaa” eikä esimerkiksi ”Söisin aamupalaa”. Kirjoita siis niin, että tapahtumat ovat tosia. On myös tärkeää, että kirjoitat yksityiskohtaisesti. Liitä mukaan yksityiskohtia ja tunteita: minkälainen asuntosi tarkkaan ottaen on, ja miltä siellä tuntuu asua?
Käy päiväsi läpi aamusta iltaan, järjestyksessä. Kuvaile päivä, joka on tuossa tilanteessa tyypillinen arkipäiväsi, ei siis esimerkiksi lomapäivä. Miten vietät aamusi? Käytkö töissä jossain? Miten vietät iltasi?
Kiinnitä huomiosi kolmeen asiaan: mitä, missä ja kenen kanssa? Mitä työtä teet? Miten huvittelet? Mitä asioita sinulla on? Missä asut? Missä työskentelet? Kenen kanssa olet tekemisissä päivän mittaan?
Anna mielikuvituksesi ja luovuutesi laukata. Älä kirjoita asioista, jotka ovat mahdollisia – kirjoita niistä asioista, joita haluat. Sinulla on täysi vapaus, rajattomat resurssit ja kaikki haluamasi taidot.
Tarkoitus on keskittyä tavanomaisen arkipäivän kuvaukseen, sillä se on erinomainen tapa hahmottaa omia haaveita ja tavoitteita. Elämä koostuu ensisijaisesti arkipäivistä. Voit silti halutessasi sisällyttää mukaan myös muunlaisia yksityiskohtia (esimerkiksi ”Soitan Espanjan-asuntoni talonmiehelle ja pyydän häntä laittamaan kuohuviinit jäähtymään.”).
Voit halutessasi käyttää tehtävän tekemiseen paljonkin aikaa ja voit tehdä sen niin laajasti ja yksityiskohtaisesti kuin haluat. Mitä huolellisemmin sen teet, sitä enemmän sinulle on siitä hyötyä ja iloa.
HARJOITUS
Unelman analyysi
Tämä harjoitus jatkaa siitä, mihin edellinen harjoitus päättyi. Tee edellinen harjoitus siis ennen kuin siirryt tähän tehtävään. Tässä harjoituksessa palaamme kuvailemaasi ihannepäivään ja analysoimme sitä tarkemmin. Tehtävän tarkoitus on löytää haluamistasi asioista kaikkein tärkeimmät eli se, mitä todella haluat. Tämä tapahtuu vastaamalla seuraaviin kysymyksiin. Kirjaa vastaukset ylös, sillä joudut todennäköisesti tarkistamaan niitä tavoitteidesi selvitessä.
Kysymys 1.
Mitkä elementit ihannepäivässäsi ovat välttämättömiä? Mitkä asiat ovat sellaisia, että olisit hyvin tyytymätön, jos et koskaan saisi niitä?
Kysymys 2.
Mitkä elementit ovat valinnaisia mutta sellaisia, jotka silti haluaisit?
Kysymys 3.
Mitkä elementit ovat luksusta? Mitkä ovat sellaisia asioita, jotka olisivat kyllä mukavia mutta sellaisia, että et olisi onneton, vaikket niitä koskaan saavuttaisi?
Listaasi saattaa hahmottua esimerkiksi seuraavanlaisia asioita:
Korvaamattomia:
säännöllinen matkustelu ulkomailla
musiikin kuuntelu ja konserteissa käyminen
mukava työpaikka
Valinnaisia mutta hyvin haluttavia:
mahdollisuus viettää aikaa ulkomailla säännöllisesti
lauluharrastus
mukava vakituinen työpaikka
Luksusta:
oma asunto ulkomailla
laulaminen bändissä
mukava vakituinen ja hyväpalkkainen työpaikka
Luettelon tekemisen tarkoitus ei ole tehdä kompromisseja. Toivomiesi asioiden ryhmittely yllä olevalla tavalla ei siis tarkoita sitä, että sinun tulisi tavoitella vain korvaamattomaksi luokittelemiasi asioita mutta unohtaa luksukseksi luokittelemasi. Molemmat ovat tavoittelemisen arvoisia, ja mielestäni sinun tulisi tavoitella molempia. Tehtävän tarkoitus on kuitenkin asettaa asiat tärkeysjärjestykseen. Toisaalta tehtävän tarkoitus on myös osoittaa, että monet haluamistasi asioista ovat helpommin saavutettavissa kuin ajattelitkaan. Kun tällaiset asiat saavuttaa, saa itseluottamusta ja energiaa tavoitella suurempia ja kaukaisemmalta tuntuvia tavoitteita.
On myös mahdollista, että kaikkia ihannepäiviä ei voi paloitella näin siististi. Ehkäpä kaikki kuvailemasi asiat ovat sellaisia, joita ilman et pärjäisi. Myös se on hyvä lopputulos. Tietyt tavoitteet saattavat olla myös lopulta suhteellisen vaikeita hahmottaa. Yksi tällainen ”liukas” tavoite on raha. Saatat esimerkiksi ensin ajatella, että haluaisit paljon rahaa. Vähitellen, ehkä monen päivän päästä, oivallatkin, ettet itse asiassa halua niinkään rahaa vaan tiettyjä asioita: haluaisit asua jossain kauniissa paikassa ja matkustella paljon. Näin on kuitenkin mahdollista tehdä, vaikka rahaa ei olisikaan kovin paljon. (Jos et usko, lue Madventures-kirja.) Et siis halunnutkaan rahaa vaan jotain, jonka voi saavuttaa vähän kalliimmalla tai vähän halvemmalla, tarkemmista haluistasi riippuen. Kun asia hautuu mielessäsi joitain päiviä tai viikkoja, saatat kuitenkin oivaltaa, ettet oikeastaan haluaisi niin hirveästi matkustella. Haluaisit asua itse omistamassasi hienossa asunnossa, meren rannalla, pääkaupunkiseudulla. Haluaisit myös, että voisit oikeastaan tehdä mitä tahansa haluat. Näihin asioihin todella tarvitaan rahaa. Ehkäpä raha on sittenkin se asia, mitä haluat. Mieti, mitä todella haluat, äläkä pidä kiirettä.
Seuraaviin kysymyksiin sinun ei välttämättä tarvitse vastata kirjallisesti, vaan voit pohtia niitä myös mielessäsi. Kysymysten tavoitteena on entisestään konkretisoida itsellesi omia tavoitteitasi sekä sitä, miten voisit aloittaa matkan kohti näitä tavoitteita.
Kysymys 4.
Minkälainen on päiväsi, kun siinä ovat ne asiat, jotka olet luokitellut välttämättömiksi? Kirjoita tai kuvittele uusi versio ihannepäivästäsi.
Kysymys 5.
Mitä asioita luettelostasi sinulla jo on?
Kysymys 6.
Mitä asioita sinulta puuttuu?
Kysymys 7.
Mikä estää sinua elämästä muokattua ihannepäivääsi huomenna? Mitä vaadittaisiin, jotta saisit kaikki mainitsemasi asiat? Mitkä ongelmat tai esteet estävät sinua saavuttamasta haluamiasi asioita?
Tämä viimeinen kysymys on tärkeä. Mikä estää sinua saavuttamasta haluamiasi asioita? Raha? Aikapula? Uskon puute tai epävarmuus? Ohjauksen ja neuvojen puute?
Olet nyt käyttänyt paljon aikaa tärkeiden tehtävien tekemiseen. Laita kirja hetkeksi syrjään ja anna asioiden hautua mielessäsi. Voi jopa olla, että harjoitukset aloittavat prosessin, joka tuntuu valtavalta. Se saattaa viedä ajatuksesi varsin kauas itse gradun tekemisestä. Jos näin käy, anna niin käydä. Tämä on osa prosessia, joka sinun täytyy käydä läpi.
Älä kuitenkaan anna tämän prosessin syrjäyttää graduntekoa täysin. On täysin mahdollista tehdä gradu ja miettiä samanaikaisesti laajemmin, mitä elämältäsi haluat ja mitä tavoittelet. Kun olet valmis jatkamaan, jatka lukemista ja harjoitusten tekemistä.
Miksi sinä teet gradua?
”Tyytymättömyys on edistyksen ensimmäinen edellytys.”
– Thomas Edison, amerikkalainen keksijä ja liikemies
Edellisessä luvussa oli kolme harjoitusta, joiden tavoitteena oli auttaa sinua hahmottamaan tai ehkä jopa ensimmäistä kertaa kunnolla miettimään, minkälaisia asioita elämääsi haluat. Nyt siirryt askeleen eteenpäin kohti itse gradun tekemistä. Tuon askeleen jälkeen katselet graduasi ja elämääsi taas hieman eri näkökulmasta.
HARJOITUS
Miksi sinä teet gradua?
Käy uudestaan läpi edellisissä kolmessa harjoituksessa kirjoittamasi tekstit: lista kahdestakymmenestä asiasta, joiden tekemisestä pidät, ihannepäiväsi sekä ihannepäivän analyysi. Pohdi tarkkaan seuraavia kysymyksiä: Mikä on gradusi osuus tässä kaikessa? Mikä on sinun syysi tehdä gradusi valmiiksi?
Kirjoita vastauksesi paperille tai tietokoneelle. Teksti voi olla vain muutaman ajatuksen lista tai pidempi tarina. Kirjoittaminen auttaa hahmottamaan asiaa tarkemmin ja muistamaan paremmin. Joudut sitä paitsi tämän matkan aikana kirjoittamaan vielä varsin paljon, joten on hyvä totutella siihen jo nyt.
Tarkastele gradun tekemistä ihannepäiväsi ja sinulle mieluisten asioiden näkökulmasta. Miksi sinun kannattaa tehdä gradu? Ehkä haluat tutkijaksi, ja gradun tekeminen on välttämätöntä harjoittelua sitä varten. Vai haluatko enemmän rahaa tai asioita, joita saa rahalla, ja gradun tekeminen tarjoaa mahdollisuuden palkankorotukseen tai parempien työpaikkojen hakemiseen? Voi olla, että haluaisit vaihtaa työpaikkasi johonkin innostavampaan, ja gradun tekeminen ja valmistuminen voivat auttaa siinä. Kiinnostaako gradusi aihe sinua paljon, ja tarjoaisiko gradun tekeminen mahdollisuuden paneutua siihen uudesta näkökulmasta? Ehkäpä haluaisit kirjoittaa, ja gradun kirjoittaminen on sinulle yksi tapa opetella kirjoittamista ja hieman suuremman kirjoitusprojektin hallintaa. Vai onko gradun ja opintojen keskeneräisyys vain asia, joka kuluttaa energiaasi ja estää sinua keskittymästä niihin asioihin, joita todella haluaisit tehdä? Tai ehkäpä haluat vain saada sen pahuksen tutkinnon valmiiksi, jotta voit muuttaa ulkomaille joogamaan tai lainelautailemaan hyvällä omatunnolla.
Gradun tekemiseen ei ole oikeita tai vääriä syitä. Syiden on kuitenkin oltava sinulle itsellesi merkityksellisiä, niiden on liityttävä sinun elämääsi ja haaveisiisi. Muuten ne tuskin saavat sinua saattamaan loppuun gradun kirjoittamisen kaltaista projektia.
Mieti myös, mikä itse gradun tekemisen prosessissa voisi olla sellaista, josta pidät ja josta saisit jotain itsellesi. Opinnäytteen tekemiseen liittyy ulkoisia motivointitekijöitä, kuten tutkinnon saaminen ja aseman muutos työelämässä. Nämä tekijät eivät kuitenkaan yleensä yksin riitä. Tarvitset jotain sellaista sisältäsi lähtevää, jonka avulla pystyt joka päivä innostamaan itsesi työntekoon. Tässä kirjassa esitellään myöhemmin apuvälineitä, jotka voivat auttaa sinua innostumaan. Mieti tässä vaiheessa kuitenkin itse: mikä saa sinut tekemään gradun? Mieti myös, miten voisit aktiivisesti motivoida itsesi gradun tekemiseen. Motivoisiko sinua esimerkiksi gradun valmistumisen jälkeen itsellesi lupaama ulkomaanmatka tai juhlat, gradun tekeminen yhteistyössä hyvän ystävän kanssa tai vaikkapa gradun tekemiseen hakemasi apuraha, joka mahdollistaisi sen, että saat gradun kirjoittamisesta rahaa?
Mieti, minkälaiset asiat voisivat auttaa sinua saamaan gradusi valmiiksi.
Ehkä sinun ei kuulu kirjoittaa gradua
Edellisten tehtävien tavoitteena on ollut selventää omia halujasi ja tavoitteitasi sekä selkiyttää niitä syitä, joiden takia juuri sinä olet gradua tekemässä. Toiveenani on, että sinussa on pikku hiljaa herännyt halu tehdä muutoksia elämässäsi ja että olet ymmärtänyt, miten gradun tekeminen voi olla osa tuota muutos- ja kehitysprosessia.
Entäpä jos näyttääkin siltä, ettet yksinkertaisesti ole löytänyt mitään kunnollisia syitä tehdä gradua? Entäpä jos tähän asti olet vain ajatellut, että sinun jostain syystä pitää tehdä gradu, ja nyt huomaat, ettet sitä oikeasti halua tehdä etkä oikeastaan välitä siitä tutkinnostakaan?
Tällaisessa tilanteessa minulla on sinulle kolme vaihtoehtoista ehdotusta. Jos yhä ajattelet, että haluaisit tehdä gradun mutta et keksi siihen kovin hyvää syytä, jatka kirjan lukemista ja harjoitusten tekemistä. Uskoisin, että opit kirjasta monenlaisia uusia ajatuksia, jotka kyseenalaistavat käsityksesi gradun tekemisestä. Saatat lopulta huomata, että olet kirjoittanut gradun.
Jos edes tämä ei houkuttele, laita kirja pois. Palaa jonkin ajan kuluttua uudestaan edellä esiteltyihin harjoituksiin. Minkälainen on ihannepäiväsi kuukauden päästä? Oletko jo ymmärtänyt, mitä oikeastaan halusit? Vähitellen sinulle selviää, mitä haluat.
Kolmas vaihtoehto on se, että edellä tekemiesi tehtävien seurauksena ymmärrät, mitä sinä haluat ja mitä sinun kuuluu elämässäsi tehdä, eikä gradulla ole tuossa visiossa sijaa. Tällöin taitaa olla parasta, että unohdat gradusi hetkeksi ja alat tehdä juuri niitä asioita, joita sinun kuuluu tehdä. Kuka tietää, ehkä palaat jonkin ajan kuluttua jälkeen gradusi pariin aivan uudella innolla.
Ole kuitenkin rehellinen itsellesi. Ajatus gradun tekemisen lopettamisesta voi tuntua helpottavalta ratkaisulta. Monilla graduntekijöillä onkin joskus graduprosessin aikana vaihe, jolloin järkevimmältä tuntuu jättää gradu kokonaan tekemättä tai ainakin vaihtaa aihetta. Tällaiset ajatukset ovat luonnollinen osa prosessia. Anna niille tilaa. Älä kuitenkaan heti valitse helpointa vaihtoehtoa. Jostain syystä olet graduasi tekemässä ja tätä kirjaakin lukemassa. Mitä nuo syyt ovat?
Englanniksi t...