Kansi

Nimiö

TIMO LEPPÄNEN

MERKILLISET NIMET

TARINOITA YRITYSTEN JA TUOTTEIDEN NIMISTÄ

SUOMALAISEN KIRJALLISUUDEN SEURA

HELSINKI

Tekijänoikeudet

© Timo Leppänen ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Tämä on Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran vuonna 2016 ensimmäistä kertaa painettuna laitoksena julkaiseman teoksen sähkökirjalaitos.

Teoksen jakelu ja osittainen kopiointi muuhun kuin lain sallimaan yksityiseen käyttöön ilman tekijänoikeuden haltijan lupaa on korvausvastuun ja rangaistuksen uhalla kielletty.

Kansi: Timo Numminen

ISBN 978-952-222-828-4

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2016

EPUB-konversio: Tero Salmén

Sisällys

Lukijalle

Työkengistä trendivaatteisiin

Mono

Caterpillar

Adidas ja Puma

Asics

Beavers ja Levi’s

Jamekset

Turo

Rukka

Sasta

Muoti ja kauneus

Marimekko

Marimekon kuosit

Nanso

Ivana Helsinki

Golla

Orion ja Noiro

Lumene

Nivea

Chanel No. 5

Alkoholijuomat

Finlandia Vodka

Jaloviina

Koskenkorva

Apelbrand

Ron de Jeremy

Oluet ja virvokkeet

Coca-Cola

Pepsi

Gatorade

Pommac

Carlsberg

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas

Oiva Skumppa

Olvi

Koff

Lapin Kulta

Karjala

Paulig

Pauligin viitoset

Elintarvikkeet

Pakaste

Sininen Lenkki

Itikka ja Atria

Saarioinen

Oululainen

Elovena

Valio

Voimariini, Oivariini ja Ingmariini

Becel ja Benecol

Unilever

Ingman ja Arla

Apetit

Hyla ja Eila

Leiras

Turun Sinappia

Piltti

Kallen mätitahna

Makeiset

Chymos

Marianne

Panda

Hellas ja Leaf

Sisu

Pihlaja

Fazerin Sininen

Kaupat ja kioskit

R-kioski

7-Eleven

Lähikauppoja

Sotka

Siwa

Hullut Päivät

Tokmanni

Anttila

Kesko

Sokos

Prisma

Alepa ja Sale

Huoltoasemat

ABC

Union

Teboil

Shell

Esso

Menopelit

Mercedes-Benz

Audi

Vespa

Jopo ja mopo

Tunturi

Lelut ja huonekalut

Asko

Isku

Ikea

Brio

Lego

Frisbee

Connecting People

Kännykkä

Nokia

MikroMikko

Jot

Salora ja Mobira

Benefon

Nokian kännykät

Vertu

N-Gage

Ovi

Maemo ja MeeGo

Symbian

Tietotekniikan maailma

Linux

Microsoft

Windows

Apple

Atari

Applen tuotteet

Pac-Man

Sony

Walkman

Google

Facebook

Yahoo!

Saunalahti ja Jippii

Elisa

Comptel ja Radiolinja

Mäkitorppa ja Aribom

Kolumbus

Veikon Kone

Valtionyhtiöt ja liikelaitokset

Sonera

Telia

Neste, IVO ja Fortum

Caruna

Destia

Posti ja Itella

Edita

Pankit ja vakuutusyhtiöt

Merita

Nordea

Etera ja Evia

Leonia

Sampo

Mandatum

if…

Media ja viihde

MTV

Alma Media

Apu

Abba

Hassisen Kone

Teollisuus

Iittala

Fiskars

Ruukki

Valmet ja Metso

Sako

Kemira

Ponsse

Serla

Airam

Osram ja Tungsram

Rapala

Ramirent

Luja-levy

Abloy

Metra

Bronto Skylift

YIT

Loparex

Lukijalle

LUKIJALLE

Miksi lenkki on sininen? Miksi Lumene on Lumene? Mitä Asics tarkoittaa? Tai Kemira? Mitä tekemistä Jaakko ja Elisabet Koskenkorvalla on samannimisen viinan kanssa? Tai mitä tekemistä Leiraksella on leivontarasvan kanssa? Entä mistä Alepa tulee? Tai Siwa? Tai Prisma? Kuka keksi kännykän? Miksi herra Pakaste hermostui? Miksi Posti muutti nimensä Itellaksi ja takaisin Postiksi? Ja miksi ihmeessä Björn Wahlroos tirautti kyyneleen hotellisviitissä vuonna 2006?

Merkilliset nimet on kokoelma tarinoita suomalaisille tuttujen yritysten ja tuotteiden nimien takana.

Niin yritysten kuin tuotteidenkin nimet pitää keksiä. Moni nimi, kuten vaikkapa Apple, syntyy yrityksen perustajien ideoinnin tuloksena. Yrityksille ja tuotteille haetaan usein nimiä avointen tai yritysten sisäisten nimikilpailujen avulla, ja osa nimistä syntyy mittatilaustyönä mainostoimistojen ideariihissä ja strategisen analyysin tuloksena. Analyyttisissä nimeämisprosesseissakin tarvitaan lopulta oivalluksia ja intuitiota. Nimien keksiminen on luovaa toimintaa, jossa sattumalla on sijansa.

Usein nimi-ideoita on paljon, mutta sen oikean löytäminen ei ole aina helppoa. Esimerkiksi Apple-nimen kanssa kilpailivat mm. Executek ja Matrix. Elisaa nimettäessä loppusuoralla olivat mm. Avoin, Ovia ja Akseli, ja Finlandia Vodkasta oli lähellä tulla Kippis.

Viestinnän ja markkinoinnin näkökulmasta nimet ovat osa niitä konkreettisia tapoja, joilla yritykset kertovat itsestään ja tuotteistaan ja erottuvat kilpailijoistaan. Moni nimi-idea kariutuu siihen, että se muistuttaa liikaa jo aiemmin rekisteröityä nimeä.

Toiminimet ja tavaramerkit ovat yritysten omaisuutta, ja niiden oikeuksista taistellaan oikeussaleissa. Esimerkiksi Stockmann on kiistellyt halpakauppaketju Tokmannin kanssa, ja Valio yritti aikoinaan estää Ingmania käyttämästä Ingmariini-nimeä.

Toisinaan kaupalliset nimet ylittävät uutiskynnyksen. Esimerkiksi Postin vaihtuminen Itellaksi ja takaisin Postiksi sekä Telen muuttuminen Soneraksi nousivat otsikoihin. Puhumattakaan siitä, kun Merita Pankki lanseerattiin.

Kaupallisia nimiä on tutkittu ja niistä on kirjoitettu hämmästyttävän vähän. Merkilliset nimet on kirja kaikille niille, jotka ovat uteliaita kuulemaan tarinoita tuttujen nimien takana ja ymmärtämään, miksi yritysten ja tuotteiden nimet ovat sellaisia kuin ovat. Nimet avaavat myös mielenkiintoisia näkökulmia yritysten historioihin ja perustamisvaiheisiin.

Kirjan päähenkilöitä ovat nimien keksijät ja nimeämisprosesseissa mukana olleet. Ääneen pääsevät myös media, kielitieteilijät sekä merkillisiä nimiä kummastelevat kansalaiset. Kirja perustuu lähes sataan haastatteluun ja satoihin lähteisiin.

Työkengistä trendivaatteisiin

TYÖKENGISTÄ TRENDIVAATTEISIIN

Mono

MONO

Jussi Mononen perusti 1920-luvun lopulla Lahteen kenkätehtaan, jossa valmistettiin mm. saappaita, hiihtokenkiä ja suksisiteitä. Syksyllä 1932 Monosen kenkätehdas, Lahden Saapas- ja Lapikasteollisuus Oy, järjesti nimikilpailun saadakseen yhteisen nimen kaikille yhtiön valmistamille tuotteille.

Voittajaksi valittiin riihimäkeläisen konttoristi Arkki Laineen ehdotus Mono. Päätös voittajasta tehtiin arvostelulautakunnan kokouksessa 17.11.1932. Kokouksessa olivat läsnä kenkätehtaan johtaja Jussi Mononen, Mainosmiesten kerhon sihteeri filosofian maisteri A. Raula sekä mainospäällikkö A. Salomaa Suomen Ilmoituskeskuksesta. Nimen keksinyt Laine sai palkinnoksi 1 500 markkaa ja hiihtovarusteet.

Laine ideoi Monon kreikkalaisesta sanasta monos (yksi, ainoa). Laineen mukaan nimi sisälsi ajatuksen tuotteen yksinäisestä, erillisestä asemasta markkinoilla. Nimi oli tietysti myös lyhennys tehtaan perustajan ja koko maassa tunnetun kenkäkauppiaan Jussi Monosen sukunimestä.

”Nimi on hyvin voimakasvokaalinen, soinnillinen ja lyhyt sekä erittäin helposti muistiin syöpyvä, jotka kaikki ovat mainonnan kannalta erittäin tärkeitä ominaisuuksia. Nimestä Mono on sitä paitsi erittäin helppo sommitella liike- ja tavaramerkki sellaiseksi, että se vielä lisää nimen muistiarvoa”, arvostelulautakunta perusteli valintaansa.

Toiseksi nimikilpailussa tuli Aito, jonka etuna pidettiin sen kansanomaisuutta. Se ei ollut arvostelulautakunnan mukaan liian kerskuva sävyltään. Nimeä pidettiin kuitenkin liian tavallisena. Aito-nimeä oli ehdottanut seitsemän eri henkilöä, joiden joukosta arvottiin neiti Eimi Saarinen Hyvinkäältä. Hän sai palkinnoksi 1 000 markkaa ja hiihtovarusteet.

Kolmanneksi parhaana ehdotuksena arvostelulautakunta piti Lasal-nimeä, jonka lahtelainen Juho Kantola oli muodostanut LAhden SAapas- ja Lapikasteollisuus Oy:n nimestä.

Lahtelaisyhtiö rekisteröi Monon tavaramerkiksi, mutta vastoin nimen keksijän ajatusta Mono kuitenkin vakiintui pian yleisnimeksi hiihtojalkineelle. Tuotteen yksinäinen, erillinen asema markkinoilla ei kestänyt kauaa. Tavaramerkistä tuli yleiskielen sana. Monosta tuli mono.

Lähteet

Lahden Saapas- ja Lapikasteollisuus Oy:n nimikilpailuselostus. 1932. http://digi.kansalliskirjasto.fi/pienpainate/binding/344081 (viitattu 26.1.2015).

Urheilumuseo. Monon tarina. http://www.urheilumuseo.fi/portals/47/virtuaalimuseo2009/43mono.swf (viitattu 15.3.2015).

Caterpillar

CATERPILLAR

1800-luvun lopulla yhdysvaltalaiset maatalouslaitteiden valmistajat keksivät korvata ”hevosvoimat” höyryvoimalla. Mitä tehokkaampia laitteista kehitettiin, sitä painavampia ne olivat. Painavat höyryjättiläiset toimivat moitteetta, kun maaperä oli kovaa ja kuivaa. Pehmeällä maaperällä niitä ei voitu käyttää, ennen kuin kalifornialainen Benjamin Holt keksi korvata höyrykäyttöisen traktorin pyörät telaketjuilla vuonna 1904.

Vuonna 1905 Holtin höyryvetokoneesta modifioitu telaketjuversio oli testissä Holtin suvun tilalla. Sitä kutsuttiin nimellä ”Platform wheel engine”. Koneesta valokuvia ottaneen valokuvaaja Charles Clementsin mielestä liikkuva kone muistutti toukkaa. Kehitettyään ottamansa valokuvat, Clements laittoi kuvat kirjekuoriin ja kirjoitti kuorten päälle tekstin ”Caterpillar” (toukka).

Koneet saavuttivat suuren suosion, ja valokuvaajan keksimästä lempinimestä tuli tuotteiden virallinen nimi, kun vuonna 1910 Holt-yhtiö rekisteröi Caterpillar-nimen tavaramerkiksi. Pian nimeä ryhdyttiin kuitenkin käyttämään yleisnimenä kaikista telaketjuvetoisista traktoreista ja puskukoneista.

Vuonna 1925 Holt Manufacturing Company ja C. L. Best Gas Tractor Company yhdistyivät, ja yhtiön nimeksi tuli Caterpillar Tractor Company. Yhtiö alkoi käyttää lyhyttä CAT-tuotemerkkiä vuonna 1949 ja rekisteröi sen tavaramerkiksi kolme vuotta myöhemmin.

1980-luvun lopussa Caterpillar ryhtyi lisensoimaan Caterpillar- ja CAT-tuotemerkkejä ammattilaisten työvarusteiden, kuten turvakenkien valmistajille. CAT-kengät herättivät kiinnostusta myös työmaiden ulkopuolella, joten tuotemerkkiä alettiin käyttää myös vapaa-ajan kenkien brändinä. Seuraavina vuosikymmeninä teollisuusbrändistä tuli nuorison suosima muotibrändi. Nykyää...