Ulla Vilkman
Etäjohtaminen
Tulosta joustavalla työllä
Talentum Pro | Helsinki 2016
Copyright © 2016 Talentum Media Oy ja Ulla Vilkman
Kansi: Tiina Haavistola
ISBN 978-952-14-2841-8
ISBN 978-952-14-2842-5 (sähkökirja)
ISBN 978-952-14-2843-2 (verkkokirja)
BALTO print, Liettua 2016
Anna palautetta: www.talentum.fi
Johdanto
1 Etäjohtaminen – mitä se on?
Hajautettua, virtuaalista vai etätyötä?
Virtuaalisen työskentelyn etuja
Virtuaalisen työskentelyn haasteita
Etäjohtaminen on tulevaisuuden esimiehen ydinosaamista
Työ muuttuu – miten se vaikuttaa johtamiskäytäntöihin
2 Hyvän etäjohtamisen kulmakivet
Luottamus kasvattaa luottamusta
Arvostus mahdollistaa hyvän yhteistyön
Avoimuus lisää työssä viihtymistä
Pelisäännöt raamittavat työn tekemistä yhdessä
Jatkuva vuorovaikutus on tärkeä osa työn tekemistä ja kehittämistä
Yhteisöllisyyden kokemukset lisäävät vuorovaikutusta
3 Esimiesten kokemat haasteet etäjohtamisessa
Työsuoritusten mittaaminen
Sitouttaminen yritykseen ja yrityksen kulttuuriin
Työntekijän itsensä johtamisen taidot
Työntekijän stressin määrän seuraaminen
Tiimin monimuotoisuus vaatii enemmän sopeutumista
Esimiehen tavoittamisen tärkeys korostuu
Piilevien ongelmien havaitseminen hankalampaa
Tiedonjakaminen on tehtävä fiksummin
4 Työskentelytavat ja johtamiskäytännöt
Vuorovaikutuksen merkitys korostuu
Vuorovaikutuksen erityispiirteet etäjohtamisessa
Tarvitaan uudenlaisia vuorovaikutus- ja viestintätapoja
Tunteita ilmaisemalla lisää luottamusta
Erilaisuutta siedetään huonommin virtuaalityössä
Ymmärrämme viestintää kukin tavallamme
Motivaatiotekijät virtuaalityössä
Tiimidynamiikan vaikutukset johtamiseen
5 Konkreettisia keinoja
Luokaa yhdessä toimivat pelisäännöt
Työn ja suoritusten mittaaminen
Monimuotoisen tiimin johtaminen
Paranna vuorovaikutusta
Varmista riittävä tiedonkulku
Ole tavoitettavissa ja tarjoa tukeasi tarvittaessa
Seuraa stressin ja kuormituksen määrää
Tue työntekijää itsensä johtamisessa
Sitouttaminen yritykseen ja yrityskulttuuriin
Ongelmien havaitseminen
6 Etäjohtajan osaamisprofiili
Johtamisen muoto ja tapa muuttuvat
Tärkeät taidot ja osaaminen etäjohtamisessa
Esimiesroolin yhdistäminen asiantuntijarooliin
Oman osaamisen kartoittaminen
Omat vahvuudet ja kompastuskivet
Kerää palautetta myös muilta
Suunnittele oma kehittymisesi etäjohtajana
7 Hyödynnä teknologiaa tukena
Tiedonhallinta täytyy miettiä uudelleen
Yhteisölliset välineet tehostavat yhteistyötä ja viestintää
Vinkit sähköpostin fiksumpaan käyttöön
Tehokkaampia virtuaalipalavereja
8 Henkilöstöhallinnon näkökulma
Etätyötä koskevat ohjeistukset ja sopimukset
Vastuukysymykset ja ergonomia
Miten organisaatio voi tukea joustavampaa työtä?
Esimiehen valitseminen virtuaalitiimille
Etätyö lainsäädännön näkökulmasta
Loppusanat
Liitteet
Lähteet
Tuntuuko, että voisit saada tiimistä enemmän irti, vaikka kukin työskentelee tahollaan? Pelkäätkö kontrollin tunteen menettämistä etätyön lisääntymisen takia? Mikäli vastasit jompaan kumpaan kysymykseen myöntävästi, kannattaa jatkaa lukemista.
Tunnustaudun etätyön puolestapuhujaksi. Olen itse työskennellyt viime vuodet hyvin joustavasti toimistolla, kotona, asiakkaalla, junassa, kahviloissa – siellä, missä kulloinkin on sopiva hetki tehdä työtä. Erilaiset työnteon muodot yleistyvät vauhdilla ja yhä hajautetumpi tapa työskennellä lisää myös työn organisoinnin haasteita. Monet näistä haasteista kulminoituvat esimiestyöhön. Totuttu tapa toimia esimiesroolissa tuntuu riittämättömältä, kontrollin tunne vähenee ja esimiehet kaipaavat kohtaamiinsa haasteisiin apua.
Itse kiinnostuin aiheesta syksyllä 2014, koska työssäni kohtasin organisaatioita, joissa esimiehet tapasivat työntekijöitä kerran pari vuodessa. Aloin pohtia sitä, miten esimies voi motivoida ja innostaa työntekijöitä, jotka ovat vaikkapa 600 kilometrin päässä, ja miten tunnistaa etäältä, onko työntekijä motivoinut vai ei. Kysyin netin erilaisissa keskusteluryhmissä esimiesten omia kokemuksia etäjohtamisesta ja pyysin kertomaan, mitkä asiat tuntuvat erityisen haasteellisilta. Keskustelua syntyi paljonkin, ja moni jakoi mielellään kokemuksiaan. Minulle tarjottiin aiheeseen liittyen myös tutkimustietoa. Näiden pohjalta syntyi blogikirjoitus, ja muutaman mutkan kautta päädyin lopulta kouluttamaan aiheesta. Koska kysyntää koulutuksille ja puheenvuoroille etäjohtamisesta ja etätyöstä näytti olevan runsaasti, syntyi vähitellen myös idea kirjasta.
Kirjan tarkoituksena on kyseenalaistaa, provosoidakin, ja antaa esimerkkejä ja konkreettisia vinkkejä. Ilman oman toiminnan ja tekemisen kyseenalaistamista ei tapahdu kehittymistä eli mikään ei muutu. Siksi toivon lukijan tarttuvan tähän kirjaan avoimin mielin ja kysyvän aina välillä itseltään, voisinko toimia tässä asiassa eri tavalla kuin tähän asti. Jos saan tämän kirjan avulla sinut ajattelemaan asioita uudella tavalla, koen onnistuneeni.
Uskon myös, että omaa toimintatapaa on helpompi muuttaa, mitä käytännönläheisempiä vinkkejä ja työkaluja saamme. Tästä syystä kirjaan on koottu tarinoita organisaatioista ja esimiehistä, joille etäjohtaminen on jo tuttua, sekä lyhyitä esimerkkejä, joissa on esitelty ideoita ja ratkaisuja käytännön haasteisiin. Löydät kirjasta myös laatikoita, joissa on käytännön vinkkejä johtamiseen.
Matkan varrella olen saanut kritiikkiä etä-etuliitteen käytöstä. Joidenkin mielestä etäjohtaminen tekee johtamisesta ongelmallista, koska etuliite synnyttää tunteen etäisyydestä eli ongelmasta, joka tulee poistaa. Etäjohtamisessa on mitä suurimassa määrin kyse ihmisten johtamisesta. Tutkimusten ja lukuisten esimiesten mukaan tietyt asiat kuitenkin korostuvat enemmän etäällä olevien ihmisten ja hajallaan olevien tiimien johtamisessa, joten katson aiheelliseksi käsitellä aihetta juuri tällä termillä.
Etätyö ja -johtaminen synnyttävät vielä paljon tunteita työnantajissa, esimiehissä ja työntekijöissä, joten tilausta aiheen käsittelylle on. Siksi toivon, että tällä kirjalla voin hälventää etätyöhön liittyviä epäluuloja ja lisätä ymmärrystä siitä, että kyse on lopulta aika yksinkertaisista asioista.
Junassa Helsinki–Riihimäki-välillä perjantaina 12.8.2016
ULLA VILKMAN
1
Etäjohtaminen – mitä se on?
Etäjohtaminen ei ole johtamisen uusi trendi, vaan se on pikkuhiljaa hiipinyt osaksi työnteon arkea monessa yrityksessä. Etätyötä ja hajautettua työtä tekeviä tiimejä on monissa suomalaisissakin yrityksissä ollut jo vuosia. Esimiehet eivät ole edes mieltäneet, että johtamisessa olisi jotakin erityistä, vaan uudenlaisiin työn ja johtamisen muotoihin on sopeuduttu vaihtelevasti. Suomessa toimivissa globaaleissa yrityksissä on arkipäivää, että tiimin jäsenet istuvat eri puolilla maailmaa.
Yhä enemmän myös suomalaisissa perinteisemmiksikin mielletyissä organisaatioissa tehdään työtä eri paikkakunnilla ja esimies tapaa työntekijöitä kerran pari vuodessa. Etätyön tekeminen yleistyy kiihtyvällä vauhdilla, ja julkisen sektorin organisaatioissakin otetaan vähitellen käyttöön erilaisia etätyön ja joustavan työn käytäntöjä. Hajautettu työ ja virtuaalitiimit alkavat siis olla arkipäivää kaiken kokoisissa organisaatioissa, joten aihe on enemmän kuin ajankohtainen.
Useat tässä kirjassa käsitellyt asiat ovat osa modernia johtamiskäsitystä ja hyvää esimiestyötä; johtamisen perusasiat eivät virtuaalisessakaan maailmassa muutu. Tietyt asiat kuitenkin korostuvat ja vaativat siksi erityistä huomiota. Kaikkea ei voi enää tehdä samalla tavalla, vaan on opeteltava uudenlaisia toimintamalleja. Siksi etäjohtamista on syytä tarkastella omana aihealueenaan.
Alkuun on hyvä selventää käytössä olevaa sanastoa ja määritellä termejä, sillä niitä näkee käytettävän melko väljästi. Seuraavassa esitellään melko yleisesti hyväksytyt ja käytössä olevat termit.
Etätyö
Etätyö on ansiotyötä, jota tehdään varsinaisen työpaikan ulkopuolella. Se voi olla jatkuvaa, eli työntekijä tekee jatkuvasti työtä etäällä, esimerkiksi kotonaan, tai se voi olla säännöllistä, eli esimerkiksi aina perjantaisin, tai se voi olla satunnaista. Etätyölle tunnusomaista on tietotekniikan käyttö. Yleensä etätyö on kuitenkin työtä, jota luonteensa puolesta voisi tehdä myös työpaikalla. Etätyöhön liittyy usein myös ajasta ja paikasta riippumattomat työjärjestelyt, joskin tuntuu olevan melko tavanomaista, että etätyöntekijän oletetaan olevan tavoitettavissa normaalin toimistoajan puitteissa.
Hajautettu työ
Hajautettu työ on etätyötä laajempi käsite. Siitä käytetään myös käsitteitä virtuaalityö ja virtuaalitiimi. Hajautettua työtä tehdään kokonaan tai osittain tieto- ja viestintätekniikan välityksellä. Tunnusomaista hajautetulle eli virtuaalityölle (termi, jota pyrin tässä kirjassa suosimaan) on työskentely yhteisen tavoitteen eteen.
Hajautettu työ voi olla sitä, että työntekijät ovat kaikki eri osoitteissa tai osa työskentelee samassa toimipisteessä ja osa on hajallaan eri toimipisteissä. Hajautetussa työssä voidaan lisäksi tehdä etätyötä. Tyypillisimmillään hajautettu työ näkyy tilanteissa, joissa osa tiimistä on samassa osoitteessa ja muutama tiimin jäsen toisessa toimipisteessä. Yksi voi tehdä jatkuvasti myös työtä kotoaan käsin.
Ajasta ja paikasta riippumaton työ
Työnteon vapauttaminen ajasta ja paikasta riippumattomaksi on modernein näkökulma. Rohkeimmat organisaatiot ovat vapauttaneet työn tekemisen sääntelyä ja kontrollia. Toki on hyvä muistaa, ettei kaikkea työtä voida tehdä ajasta ja paikasta riippumattomasti, mutta edelleen tuntuu puuttuvan riittävästi rohkeutta kyseenalaistaa käytössä olevia työn tekemisen malleja.
Ajasta ja paikasta riippumaton työ on hyvin lähellä hajautettua työtä, ja siitä vo...