Tervetuloa digitaalisen sisällön, Internetin ja medialaitteiden muovaaman kulttuurin ja liiketoiminnan aikakaudelle
Ari Hakkarainen
Copyright Ari Hakkarainen ja Klaava Media
ISBN 978-952-5901-16-0 (EPUB)
Julkaistu lokakuussa 2011. Klaava Media.
Klaava Media / Andalys Oy
www.klaava.fi
Palaute, kirjaehdotukset ja asiakaspalvelu: kirja@klaava.fi
1. Median megatrendit
Digitaaliset sisällöt ja liikkuva kuva syövät painetun sanan asemaa
Ennen yleisö hakeutui median luo, nyt sisältöjen on haettava yleisönsä
Median arvo siirtyy sisältöihin ja vuorovaikutukseen
Nuorten ja iäkkäiden välinen kuilu median käyttötavoissa syvenee
Verkkopalvelut ja ohjelmistoalustat ovat medialiiketoiminnan uudet kontrollipisteet
Sisältöjen käyttö lisääntyy medialaitteiden kehittyessä
Mediatuotteista siirrytään sisältöpalveluihin ja järjestelmiin
2. Elokuva
Elokuva-alan piraatit aloittivat jo sata vuotta sitten
Tietotekniikan kehitys ohjaa myös elokuvan kehitystä
Nykyaikaisessa elokuvavuokraamossa asiakasta ohjaa henkilökohtainen avustaja
Elokuva on vaikuttanut vapaa-ajan viettotapoihin jo 100 vuotta
Legendaarisen MGM-studion tuho
Elokuva on riskisijoittajan bisnes
Internet on monipuolisin koskaan keksitty viihdemedia
3. Kirjallisuus
Kirjan kehitys ennen ja jälkeen Gutenbergin on ollut verkkaista
Kirjahylly ja lukulamppu vaihtuvat lukulaitteeseen ja Internet-yhteyteen
Verkkokauppa ja teleoperaattori kirja-alan suunnannäyttäjinä
Kirjan muoto muuttuu, mutta sisältö säilyy
Satojen vuosien aikana maltillisesti kehittynyt kirjabisnes taipuu
Kyse ei ole vain liiketoiminnan vaan koko kirjallisuuden tulevaisuudesta
4. Lehdistö
Eilisen uutisia
Sisällöntuotanto ja painoteknologia ovat kehittyneet, mutta jakelu ei
Edelläkävijät ovat jo siirtyneet paperilehdestä digitaaliseen tuotteeseen
Kukaan ei maksa hyödyllisestä, vaan ainoastaan välttämättömästä sisällöstä
Onko sanomalehti uutis- vai lehtibisneksessä?
Sisältö määrittää lehden tulevaisuuden, ei media
5. Musiikki
Varhaiset levy-yhtiöt olivat teknologiayrityksiä
MP3 oli vuosien kehityksen tulos
Napsterin vihamiehet olivat sen parhaita markkinoijia
Spotify tekee musiikin omistamisen tarpeettomaksi
Musiikin kulutustavat ja liiketoiminta ovat jo muuttuneet
Musiikkia hanasta
6. Radio
Radio on toipunut niin uuden median kuin teknologiankin paineesta
Radio Nova on keskimääräiselle suomalaiselle
Digitaalinen radioteknologia kehittyy, mutta FM radion asema säilyy vahvana
Yli 10 vuotta digitaalista radiota Britanniassa ilman vakuuttavaa läpimurtoa
Kahden sisältötuotteen media
Radio kehittyy tai kuihtuu formaattiensa mukana
7. Televisio
Rakeisesta mustavalkokuvasta kolmiulotteiseen teräväpiirtokuvaan
Television, tietokoneen ja Internetin kolmiyhteys
TV-yhtiöiden tuottamasta Internet-palvelusta tuli liian suosittu
Television katselu medialaitteilla kasvaa voimakkaasti
Uuden riippumattoman TV-kanavan työläs taival olohuoneisiin
TV-yhtiö on sisällöntuottaja, jakelija tai kumpaakin
Television monet käyttötavat
8. Internet
Internet syntyi ydinsodan varalle mutta yhdistää nyt maailman ihmisiä
Sisältö, Internet ja medialaite
Tutut suomalaiset mediabrändit ja kansainväliset verkkopalvelut vetävät verkossa
Miten menestyvä Internet-palvelu tuhotaan
Internet muuttaa radikaalisti median käyttötapoja
Nettisukupolvi tietää median tulevaisuuden
Jos sosiaalista media ei olisi keksitty, meidän olisi pitänyt keksiä se
Internet on Yleisradiossa samalla viivalla television ja radion kanssa
Huomisen vallankumous twiitataan
9. Teknologian kehitys synnyttää uutta medialiiketoimintaa
Epäreilu kilpailuetu
Sisältö on jatkossakin media-alan ydintuote
Jakelun siirtyminen verkkoon heijastuu useille toimialoille
Medialaite on yleisön ylin ystävä
Verkkopalvelujen ja ohjelmistoalustojen avulla luodaan uuden ajan portinvartijoita
Rahoituksen ja markkinoinnin rooli säilyy vahvana videosisällöissä
Häviäjät tuhlaavat energiansa murroksen kieltämiseen
Voittajat rakentavat tulevaisuutta
Pyhistä kirjoista kissavideoihin
Kiitokset
Lähteet ja viitteet
Kirjailijasta
Median murros on kulttuurin murros. Siksi median muuntuminen digitaaliseksi on yhdelle huumaava visio loistavasta tulevaisuudesta ja toiselle tuskainen pelkotila tutun, perinteisen kulttuurin ollessa uhattuna.
Ostin ensimmäisen e-kirjani vuonna 1999. Olin työmatkalla Manilassa ja kaipasin illalla television katsomisen sijaan lukemista. Tuolloin Internet-huuman kuumaan aikaan verkosta oli jo helppo löytää kirjakauppoja, joista saattoi luottokortilla maksamalla ladata kirjan luettavaksi tietokoneelle. Kokemus ei välittömästi muuttanut maailmaani, mutta ostin silti sen jälkeen vuosien varrella muutamia e-kirjoja, kun tarvitsin nopeasti tietopaketin jostakin uudesta asiasta.
Ehdin melkein kymmenen vuotta ihmetellä, miksi niinkin lupaavasta mediasta kuin sähköisestä kirjasta ei näytä oikein tulevan mitään, kunnes maailman suurimman verkkokaupan Amazonin perustaja Jeff Bezos tarttui asiaan. Hän oli päättänyt luoda uudet markkinat: e-kirjat. Amazon kehitti oman Kindle-lukulaitteen, ja vaikutusvaltansa ansiosta kirjankustantajien keskuudessa yhtiö pystyi neuvottelemaan laajan ja edullisen e-kirjavalikoiman tarjolle verkkokauppaan. E-kirjojen taival massamarkkinoiden tuotteeksi alkoi Pohjois-Amerikassa rivakasti. Kolmessa vuodessa Amazon saavutti tilanteen, jossa se myi enemmän e-kirjoja kuin painettuja teoksia.
Uusista asioista helposti innostuvat edelläkävijät eivät e-kirjojen epäonnistuneella alkutaipaleella 1990-luvun lopussa riittäneet muuttamaan 500 vuotta vanhaa tapaa lukea paperille painettuja kirjoja. Kulttuurin muutos lähti liikkeelle vasta, kun kaikki osatekijät olivat kohdallaan: kätevä lukulaite ja e-kirjan löytämisen, ostamisen, lataamisen ja lukemisen mahdollistava saumaton kokonaisjärjestelmä. Amazon on yksi esimerkki siitä, miten digitaalisen median myötä markkinoille tulee uusia toimijoita, jotka voivat ottaa hallintaansa suuria osia kokonaisista toimialoista verkkopalvelujen ja ohjelmistoalustojen avulla.
Liiketoimintana koko media-ala on noin 4,25 miljardin euron markkina Suomessa, mikä tekee siitä saman kokoluokan bisneksen rahoitusalan kanssa. Kumpikin on kaukana suurista teollisuuden ja kaupan sektoreista, mutta kummallakin on markkinoitansa suurempi vaikutus kaikkien ihmisten elämään välillisesti. Media, viestintävälineet, koostuu muistakin välineistä kuin elokuva, painettu media, musiikkitallenteet, radio ja televisio, mutta ne ovat yleisimmät. Digitaalisella aikakaudella median välittämien sisältöjen, kuten lehtiartikkelien, TV-ohjelmien ja musiikkikappaleiden ominaisuudet lisääntyvät samalla, kun viestintävälineiden rajat hämärtyvät.
Kohtasin digitaalisen musiikin ensimmäisen kerran Nokian ohjelmistokehityskeskuksessa vuonna 2000. Ihmettelin, miksi ohjelmoijat istuivat toimistossa tietokoneidensa ääressä kuulokkeet korvillaan. He kuuntelevat musiikkia, kuului selitys. Ohjelmoijat latasivat tietokoneilleen Internetistä Napster-sivuston kautta MP3-tiedostoina mitä musiikkia ikinä halusivatkin kuunnella.
Itse latasin ensimmäisen digitaalisen musiikkikappaleen pari vuotta myöhemmin musiikkikaupasta, jota ei enää ole. Sain kappaleen sellaisessa tiedostoformaatissa, jota kopiosuojausteknologian vuoksi en enää voi soittaa lainkaan. En tiedä, täyttääkö tämä huijauksen tunnusmerkit, mutta siltä se joka tapauksessa tuntuu. Kymmenen vuotta myöhemmin Spotify-palvelu soittaa verkosta minkä tahansa kappaleen haluan kuulla ilman ostettavaan musiikkiin liittyviä ongelmia.
Varttuneet ikäluokat tilaavat vielä sanomalehden kotiin lukeakseen siitä edellisen päivän uutisia, kun nettisukupolvi (diginatiivit tai Google-sukupolvi, Internetin ja laajakaistan aikana kasvaneet ikäluokat) on jo siirtynyt Internet-median aikaan ja hakee uutiset verkosta. Vanhemmat pitävät kirjahyllyissään kirjoja, kun nuorilla on hyllyissään valokuvia ja muistoesineitä. Nuoriso on siirtynyt uuteen aikaan myös musiikissa: esimerkiksi Ruotsissa digitaalisen musiikin myynnin arvo ohitti fyysisten äänitteiden arvon vuoden 2011 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
Median käyttötapojen muutos on kuitenkin alkanut jo vuosia sitten. Se on merkittävä osa kulttuurin muutosta, sillä median kehittyessä yhteisö oppii uusia käyttäytymismalleja, joista osa periytyy jälkipolville, osa ei. Seuraavassa muutama esimerkki.
Elokuva Ennen: Elokuva katsottiin elokuvateatterissa tai vuokrattiin VHS- tai DVD-tallenne. Jatkossa: Elokuva katsotaan Internet-vuokraamosta tai käydään katsomassa teatterissa. Kirja Ennen: Kirja ostettiin kirjakaupasta, luettiin ja laitettiin hyllyyn. Jatkossa: E-kirja ladataan verkkokaupasta ja luetaan medialaitteella. Lehti Ennen: Ostettiin kioskilta tai tilattiin kotiin luettavaksi. Jatkossa: Lehden sisältö luetaan web-sivulla tai tablet-sovelluksessa. Musiikki Ennen: Ostettiin LP- tai CD-levy levykaupasta ja kuunneltiin se kotistereoista. Käytiin konserteissa. Jatkossa: Kuunnellaan medialaitteella verkkojukeboksista tai ladataan verkkokaupasta. Käydään konserteissa. Radio Ennen: Kuunneltiin uutisia ja musiikkia radiovastaanottimesta keittiössä, autossa, toimistolla. Jatkossa: Kuunnellaan radion lisäksi Internetistä musiikkia ja podcast-puheohjelmia. Televisio Ennen: Ohjelmat katsottiin TV-vastaanottimesta silloin, kun ne lähetettiin. Jatkossa: Ohjelmat katsotaan medialaitteella verkkopalvelusta silloin, kun itselle sopii, tai lähetysaikaan televisiosta. |
Elokuva, kirjallisuus, lehdistö, musiikki, radio ja televisio ovat kehittyneet kymmenien ja satojen vuo...